
W miniony piątek na Dużej Scenie odbyła się premiera MARII STUART Friedricha Schillera w reżyserii Adama Nalepy. Przedstawienie zainaugurowało sezon artystyczny 2014/2015 w Teatrze Wybrzeże. Miło nam poinformować, że spektakl spotkał się ze znakomitym przyjęciem publiczności i krytyki teatralnej!
„MARIA STUART to brawurowo zagrany spektakl z dwiema wielkimi kreacjami aktorskimi. To również inne wcielenie reżyserskie samego Nalepy niż to znane z poprzednich jego przedstawień w Wybrzeżu."
Łukasz Rudziński, Trójmiasto.pl
„Naprzeciw siebie stanęły Dorota Kolak w roli Marii i Katarzyna Figura jako Elżbieta. Sukces Kolak grającej świetne role w Wybrzeżu od ponad 30 lat tylko potwierdza jej pozycję, natomiast „nowa" w zespole Figura w dramatycznej roli może utrzeć nosa niedowiarkom."
Kamila Łapicka, tygodnik wSieci
„Warto zobaczyć tę pełną emocji, dramatyczną opowieść o ambicjach, miłość, śmierć - walce o tron. Owacje na stojąco po spektaklu były jak najbardziej zasłużone."
Grażyna Antoniewicz, Dziennik Bałtycki
„Spektakl zachwyca grą aktorską, m.in. zabawny Jarosław Tyrański w roli francuskiego hrabiego Pomponne de Bellievre, pełen życia i namiętności Piotr Witkowski, czyli Mortimer Paulet chcący uratować Marię przed tragicznym losem oraz przejmująca w roli służącej Justyna Bartoszewicz. [...] Spektakl to spójna, przemyślana całość."
Marzena Bakowska, strona internetowa Radia Gdańsk
„Wielki spektakl zagrany przez wielkich aktorów po mistrzowsku. Gorąco miłośnikom teatru w każdym wieku polecam!"
Katarzyna Korczak, Czas Pomorza
„Kolejny spektakl w reżyserii Adama Nalepy to jego następny sukces. Jedną z głównych zalet dzieła jest nieczęsta w polskim teatrze artystycznym komunikatywność. Brak „fajerwerków" w strukturze symbolicznej pozwala na przyglądanie się centralnym bohaterkom, na świadomym podążaniu za słowem, za budowaniem w sobie potwierdzeń reguł, jakie rządzą światem bohaterów."
Katarzyna Wysocka, Gazeta Świętojańska
„Odwołująca się do współczesności inscenizacja Nalepy sięga dużo głębiej - jest wiwisekcją motywów postępowania obu władczyń walczących o tron, do którego obie roszczą prawo. Jest analizą ich postaw i relacji z najbliższymi współpracownikami, z którymi równie łatwo idzie się do łóżka, co wysyła na śmierć."
Katarzyna Fryc, Gazeta Wyborcza
„MARIA STUART w reżyserii Adama Nalepy wpisuje się stylistycznie w najcenniejsze tradycje aktorskiego teatru. To tradycje wyostrzonego sporu przy otwartej kurtynie. Nagle dialog sprzed stuleci dźwięczy w Teatrze Wybrzeże współcześnie."
Henryk Tronowicz, Dziennik Bałtycki
„Sceniczna rozgrywka rozpisana na tyle wspaniałych kreacji aktorskich przedstawia się niezwykle imponująco."
Anna Kołodziejska, Teatralia
„W moim przekonaniu rezygnacja z monumentalności zaznaczyła jedynie jeszcze silniej cechy teatru Nalepy - sztuki podporządkowanej przede wszystkim aktorowi, eksperymentującej w obrębie interpretacji, konstrukcji zawsze otwartej i mocno opartej na sile słowa. Minimalistyczna forma MARII STUART nie oznacza tu odstąpienia od charakterystycznej dla Nalepy wielości narracyjnej. Wpisane w obręb spektaklu autokomentarze, ironizujące gesty, a nade wszystko sposób prowadzenia poszczególnych postaci - poszerza klasyczny tekst i uruchamia nowe dla niego konteksty."
Anna Jazgarska, portal Teatralny.pl
„Spektakl Adama Nalepy odsłania nie tylko ponadhistoryczne mechanizmy bezwzględnej gry o tron, ale przede wszystkim pozorność władzy uzależnionej od poklasku tłumów."
Joanna Puzyna-Chojka, pismo Teatr
„Sztuka powinna poruszać, dawać do myślenia. A jeśli robi to w takim stylu, to można powiedzieć tylko jedno: brawo!"
Urszula Korąkiewicz, portal CDN

Przez te dni obejrzeliśmy 𝟭𝟯 𝘀𝗽𝗲𝗸𝘁𝗮𝗸𝗹𝗶 przygotowanych przez 𝟲 𝘁𝗲𝗮𝘁𝗿𝗼́𝘄, od klasycznych dramatów po nowatorskie formy sceniczne.

Lektura, po której trudno oddychać spokojnie. Tekst potwór, tekst niemożliwy. Tekst do mówienia. Tekst do grania. Tekst do śpiewania. Tekst do tańczenia. Tak wiele możliwości, gdyby tylko ktoś miał dość odwagi…

Nasze koordynatorki dostępności wystąpiły online jako prelegentki w panelu poświęconym nowoczesnym technologiom wspierającym osoby z niepełnosprawnościami w odbiorze sztuki.