Serdecznie zapraszamy na premierę ONE, czyli 51 spektakl istniejącego od 1992 roku Teatru Dada von Bzdülöw. Przedstawienie zostanie zaprezentowane dzisiaj o godzinie 19.00 w Czarnej Sali. Poprzednia premiera DZISIAJ, WSZYSTKO podsumowywała niejako 25 lat artystycznych poszukiwań zespołu założonego przez Leszka Bzdyla i Katarzynę Chmielewską. Nowe otwarcie należy do młodych twórców Teatru Dada. Spektakl ONE realizują Katarzyna Ustowska i Piotr Stanek, znani gdańskiej widowni z kreacji w przedstawieniach Teatru Dada - ENCLAVE 4/7, INTRO i wspomnianym już DZISIAJ, WSZYSTKO - oraz Katarzyna Kania, studentka choreografii w Giessen (CuP) i Patryk Durski, absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie, Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu. Spektakl ONE powstaje pod opieką artystyczną Katarzyny Chmielewskiej i Leszka Bzdyla.
O SPEKTAKLU
„Obecny stan naszej wiedzy o tzw. rzeczywistości sugeruje, dość sensownie zresztą, że wszechświat zbudowany jest z bardzo małych cząstek elementarnych oraz tzw. ruchu zachodzącego pomiędzy nimi. Ich ilość jest nieskończona. To znaczy zawsze o jeden więcej. I co. I niektóre cząstki się zlepiają. I wytrzymują tak dłużej. Galaktyki, ludzie, owoce. To mniej lub bardziej złożone grudy cząsteczkowe. Rzadko o sobie tak myślicie, bo macie przed tym wrodzoną blokadę. Myślenie o sobie i o świecie jak o abstrakcyjnym zlepie cząsteczkowym prowadzi do niewygodnych wniosków.”
SAILOR, Norman Leto
Koncept i realizacja: Katarzyna Kania, Katarzyna Ustowska, Patryk Durski i Piotr Stanek
Dramaturgia: Katarzyna Kania
Występują: Katarzyna Ustowska, Piotr Stanek, Patryk Durski
Muzyka: Michał Drabczyk
Reżyseria świateł: Michał Kołodziej
Spektakl rozpoczyna się od tańca, a taniec od interakcji ciał, dźwięku i obiektów. Ciała i obiekty z kolei - rozpoczynają się w cielesnym „kolektywie”. Poszukiwania tancerzy koncentrują się wokół twórczej i destrukcyjnej kolektywności oraz jej dynamik, a powstająca forma pozwala na grę, odkrywanie możliwości i granic tego kolektywu. ONE napędzany jest nieustanną fascynacją: budowaniem i dekonstrukcją, sensem i nonsensem, całością i czarną dziurą. Poprzez zabawę z formą- spektakl balansuje na cienkiej granicy między eksperymentem a rozrywką. Opiera się na poetyckim dialogu pomiędzy jednostkowością a kolektywem. W przestrzeniach pomiędzy dźwiękami, tańcem i choreografią - ukryte są pytania o to, kim jesteśmy sami i jak możemy być razem.
Premiera: piątek, 28 września, godzina 19.00, Czarna Sala
Kolejne spektakle: sobota i niedziela, 29 i 30 września, Czarna Sala
Czas: 1 godzina (bez przerw)
Produkcja: Stowarzyszenie Teatr Dada von Bzdülöw, Teatr Wybrzeże, Gdańsk
przy wsparciu Urzędu Miasta Gdańska
Katarzyna Ustowska - absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku (2008) oraz wydziału tańca współczesnego na University of Kent w Northern School of Contemporary Dance w Wielkiej Brytanii (2012). Magister w dziedzinie edukacji w tańcu współczesnym na Frankfurt University of Music and Performing Arts w Niemczech (2017). Współpracuje z Teatrem Dada von Bzdülöw i Teatrem Trans-Atlantyk. Współtworzy Fundację Polka dot w Gdańsku. Realizuje autorskie prace, tworzy projekty artystyczne i edukacyjne w Polsce i za granicą. Prowadzi autorski program edukacji tanecznej w otoczeniu pedagogicznym Montessori. Jest stypendystką m.in. Prezydenta Miasta Sopotu oraz laureatką nagrody Sopocka Muza dla Młodych Twórców.
Piotr Stanek - absolwent Akademii Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie, Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu (2011). Od 2013 roku współpracuje z Teatrem Dada von Bzdülöw. W ostatnich latach występował w spektaklach m.in.: Jerzego Stuhra UBU KRÓL CZYLI POLACY, Rafała Urbackiego JARAM SIĘ, Jens Van Daele WORKING TITLE:EGO, Jacka Łumińskiego PRZEJŚCIA, Kuby Kowalskiego (Teatr Dramatyczny im. Stefana Żeromskiego w Kielcach) ZACHODNIE WYBRZEŻE, Remigiusza Brzyka (Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie) KARIERA ARTURA UI. Laureat nagrody publiczności w konkursie Eurowizja dla Młodych Tancerzy 2013, uczestnik dwóch edycji festiwalu Deltebre Dansa (Hiszpania). We współpracy z innymi artystami, stworzył autorskie projekty m.in.: SAMSARA, ZRABOWALI MI SKŁADAKA (Klub Żak Gdańsk, rezydencja/premiera 2014), PLAN EWAKUACJI/EMERGENCY PLAN (rezydencja Krakowskie Centrum Choreograficzne 2015).
Katarzyna Kania - w roku 2016 rozpoczęła Master Program na kierunku Choreography and Performance w Giessen (Institute for Applied Theatre Studies) pod kierownictwem Bojany Kunst. W 2014 roku ukończyła Wydział Teatru Tańca w Bytomiu (PWST Kraków) i od tamtej pory współpracuje z wydziałem w charakterze asystentki. Gościnnie kształciła się również w Tel Avivie (Kibbutzim College of Education) i Bratysławie (VSMU, Bratislava). Od 2012 - współzałożycielka polsko-niemieckiego kolektywu little:interference. Tworzy autorskie spektakle oraz projekty artystyczne i edukacyjne we współpracy z polskimi i zagranicznymi artystami. Uczestniczyła i występowała na międzynarodowych festiwalach, m.in.: Dei Due Mondi w Spoleto, Flora Theatre Festival w Ołomuńcu, Baltic House Theatre Festival w St. Petersburgu, Deltebre Dansa w Hiszpanii. W 2017 została stypendystką programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska” oraz niemieckiego stypendium artystycznego DAAD.
Patryk Durski - absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie (obecnie Akademii Sztuk Teatralnych) na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Działa jako niezależny twórca. Współpracował z kompanią Burning Bridges Jensa van Daele. W ostatnich pracach eksploruje technologicznie zapośredniczoną zależność ruchu i dźwięku, w których technologia pełni rolę przedłużania i poszerzania możliwości percepcji cielesnej, współtworzy również grupę LineAct, w której oprócz konwencjonalnych środków wykonawczych oraz metody site specific używana jest technika tańca wertykalnego.
Michał Drabczyk - absolwent wydziału inżynierii dźwięku i produkcji muzycznej Uniwersytetu Wolverhampton w Wielkiej Brytanii. Ukończył studia ze specjalizacją w kompozycji filmowo-telewizyjnej oraz miksie. Swoje doświadczenie zawodowe zbierał w studiach nagraniowych w Birmingham, a w Polsce pracował jako realizator i producent w trójmiejskich studiach takich jak Humidor Records, Audioplanet oraz ze studiem animacji poklatkowej Trefl. Komponuje muzykę do filmów m.in dla studia Kadr, Łódzkiej i Gdyńskiej Szkoły Filmowej oraz innych form audiowizualnych. Jako Michael Warren działa na polskiej scenie elektronicznej, w roli producenta i twórcy audio-wizualnych live-aktów.
Teatr Dada von Bzdülöw - założony przez Leszka Bzdyla - reżysera i choreografa oraz Katarzynę Chmielewską - tancerkę i choreografkę; na scenie od 1992; niezależna grupa profesjonalnych tancerzy i aktorów inscenizujących spektakle we współpracy z krajowymi i zagranicznymi instytucjami kultury, takimi jak: Teatr Wybrzeże / Gdańsk; Klub Żak / Gdańsk; Dance Advance / Philadelphia, USA; Les Hivernales / Avignon, Francja; Stary Browar / Poznań; Teatr Nowy / Łódź; Fundacja Nuova / Poznań. Od 2008 roku reprezentowany przez Stowarzyszenie „Teatr Dada von Bzdülöw”, z siedzibą w Gdańsku i związany z Teatrem Wybrzeże / Gdańsk /, gdzie regularnie wystawia wszystkie premiery i spektakle repertuarowe. Dotychczas zespół stworzył już 50 spektakli, z powodzeniem prezentowanych zarówno w Polsce, jak i za granicą. W bieżącym repertuarze: DZISIAJ, WSZYSTKO, INTRO, WHY DON'T YOU LIKE SADNESS?, STRATEGIA, MIMOWOLNA REAKTYWACJA.
Uprzejmie informujemy, że w dniach 24-25.12 kasy biletowe będą nieczynne. 26 grudnia kasa w Gdańsku będzie otwarta na dwie godziny przed rozpoczęciem spektaklu. Kasa w Sopocie będzie zamknięta.
15 grudnia wyruszyliśmy w podróż pociągiem po teatralnych przestrzeniach. Konduktor na wstępie ogłosił, że jesteśmy spóźnieni i nikt na nas nie czeka. Bo w Europie nikt już na nikogo nie czeka. Pociąg nie zatrzymuje się na żadnej stacji i nie wiadomo, dokąd jedzie.
Zapraszamy do spędzenia wyjątkowego wieczoru sylwestrowego w Teatrze Wybrzeże! Na naszych widzów czeka niezapomniany czas w pięknych przestrzeniach Teatru z towarzyszeniem muzyki na żywo. Na Dużej Scenie, w tym szczególnym dniu dwukrotnie zaprezentujemy „Wszystko szwindel”. Na Scenie Kameralnej zagramy „Szklaną menażerię”.