
Miło nam poinformować, że Teatr Wybrzeże został nominowany w konkursie IDOL 2023 organizowanym przez Fundację Szansa dla Niewidomych. Teatr nominowano w kategorii: Instytucja otwarta dla niewidomych, a nasza specjalistka ds. edukacji Weronika Łucyk otrzymała indywidualną nominację w kategorii Idol środowiska.
Zachęcamy do głosowania: www.idol.szansadlaniewidomych.org
Głosowanie jest bezpłatne, można oddać głosy w kilku kategoriach. Głosowanie trwa do 8 maja.
UZASADNIENIE NOMINACJI
Teatr Wybrzeże od 2016 roku realizuje cykliczne pokazy spektakli z audiodeskrypcją. Dzięki audiodeskrypcji Teatr udostępnił swój różnorodny i lubiany repertuar osobom z niepełnosprawnością wzroku. Każdemu z opracowanych spektakli towarzyszą działania edukacyjne. Projekt cieszy się z roku na rok coraz większym zainteresowaniem. W 2022 roku wzięliśmy udział w kolejnym projekcie – KULTURA BEZ BARIER, co pozwoliło na poszerzenie oferty spektakli dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnością wzroku o kolejne tytuły. W repertuarze znalazło się już około 30 tytułów z audiodeskrypcją oraz ponad 35 integracyjnych warsztatów teatralnych. W 2017 roku zajęliśmy II miejsce w konkursie IDOL w kategorii Firma/Instytucja, a 2019 roku I miejsce w kategorii Placówka Kultury w Województwie Pomorskim.
Weronika Łucyk – specjalistka ds. edukacji w teatrze Wybrzeże. Była koordynatorką pierwszej edycji programu KULUTRA DOSTĘPNA, w ramach którego w teatrze udostępniono po raz pierwszy spektakle z audiodeskrypcją. Od 6 lat prowadzi warsztaty teatralne dostępne dla osób z niepełnosprawnością wzroku. Celem zajęć jest pobudzenie kreatywności, integracja, a także wymiana myśli. Każdy warsztat powiązany jest z problematyką spektaklu prezentowanego z audiodeskrypcją, dzięki czemu odbiorcy mogą poszerzyć swoją perspektywą odbiorczą. Od trzech lat tworzy też teksty audiodeskrypcji do spektakli udostępnianych w Teatrze Wybrzeże oraz w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim. W 2022 stworzyła słuchowisko z podopiecznymi Fundacji Aktywni na pomoc (osoby niewidome, a także z niepełnosprawnościami sprzężonymi).

Przez te dni obejrzeliśmy 13 spektakli przygotowanych przez 6 teatrów, od klasycznych dramatów po nowatorskie formy sceniczne.

Lektura, po której trudno oddychać spokojnie. Tekst potwór, tekst niemożliwy. Tekst do mówienia. Tekst do grania. Tekst do śpiewania. Tekst do tańczenia. Tak wiele możliwości, gdyby tylko ktoś miał dość odwagi…

Nasze koordynatorki dostępności wystąpiły online jako prelegentki w panelu poświęconym nowoczesnym technologiom wspierającym osoby z niepełnosprawnościami w odbiorze sztuki.