Dzisiaj o godzinie 19.00 na Dużej Scenie odbędzie się premiera KARMANIOLI czyli OD SASA DO LASA Stanisława Moniuszki w reżyserii Pawła Aignera.
Operetka to „boski idiotyzm”, wielkie słowa, emocje rozdęte do niewyobrażalnych rozmiarów, przesadne gesty, minoderia, błaha treść, muzyka wpadająca w ucho, pióra, fraki i wszelki nadmiar, można jej zarzucić wszystko, poza jednym: od stuleci niezmiennie cieszy się powodzeniem i znajduje się w repertuarze każdego liczącego się teatru operowego. KARMANIOLA operetta wielce narodowa Moniuszki, różni się od typowych operetkowych hitów. Akcja dzieje się w czasie Wielkiej Rewolucji Francuskiej, w Paryżu, amanci nie tracą głów dla pięknych dam, ale tracą je na gilotynie. Polak spotyka Polaka, wrzawa, nienawiść, polityka, śmierć, tęskna dumka śpiewana na swojską nutę, to właśnie prawdziwie polska operetka, polskie piekło, polska dzisiaj.
Tę operetkę komiczną z elementami historii, polityki i licznymi odniesieniami do chwili obecnej realizujemy w ramach obchodów 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki dofinansowanych ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Autorem plakatu do KARMANIOLI jest Ryszard Kaja, wybitny, przedwcześnie zmarły Autor wielu wybrzeżowych plakatów, nasz najnowszy plakat jest niestety Jego ostatnim plakatem teatralnym.
Stanisław Moniuszko
KARMANIOLA czyli OD SASA DO LASA
operetta wielce narodowa w 2 aktach z przypisami historycznymi
Libretto: Joanna Kulmowa
Reżyseria: Paweł Aigner
Kierownictwo muzyczne i aranżacje: Tomasz Lewandowski
Scenografia: Magdalena Gajewska
Kostiumy: Zofia de Ines
Konsultacje wokalne: Cezary Szyfman
Projekt plakatu: Ryszard Kaja
W spektaklu występują:
Ewa Jendrzejewska - Maciejowa, Agata Bykowska - Marynia, Marzena Nieczuja Urbańska - Niania, Grzegorz Gzyl - Maciej, Cezary Rybiński - Hrabia Pociej, Marek Tynda - Książę Puzyna, Mirosław Krawczyk - Ksiądz Robak, Piotr Witkowski - Syn Macieja I, Zbigniew Olszewski - Syn Macieja II, Adam Turczyk - Syn Macieja III, Gillotin, Maciej Szemiel - Arystokrata I, II, III, IV, V, VI, Gillotin oraz Antonina Gzyl - Krakowianka
Orkiestra Operetty Narodowej: Ewelina Radwańska (I skrzypce), Aleksandra Ostrowska (altówka), Agnieszka Zaborowska (II skrzypce), Beniamin Baczewski (instrumenty dęte), Tomasz Jocz (fortepian), Karol Sokołowski (wiolonczela)
Korepetytor: Tomasz Jocz
Asystent reżysera: Cezary Rybiński
Inspicjent, sufler: Agnieszka Szczepaniak
Premiera: 12 października 2019 roku na Dużej Scenie Teatru Wybrzeże
Pokaz przedpremierowy: 11 października na Dużej Scenie
Kolejne spektakle: 13, 15, 16 października i 21, 22, 23 i 24 listopada na Dużej Scenie
Czas: 2 godziny i 20 minut (jedna przerwa)
Paweł Aigner - reżyser. Swoją teatralną karierę rozpoczynał jako aktor-lalkarz. Grał m.in. w ROZMOWACH Z DIABŁEM, MERLIN MONGOŁ oraz w GULIWERZE w Białostockim Teatrze Lalek. Od 2004 roku pracuje głównie jako reżyser. Zadebiutował SMUTNĄ KRÓLEWNĄ Michała Walczaka w warszawskim Teatrze Montownia. W tym samym roku jego KANDYD Voltaire'a w Teatrze Groteska w Krakowie otrzymał Grand Prix na Festiwalu Komedii w Tarnowie. Przygotował także MURDASA. BAJKĘ według Stanisława Lema z Kompanią Doomsday oraz ZIELONEGO WĘDROWCA Liliany Bardijewskiej w Teatrze Lalek Banialuka w Bielsku-Białej. Spektakl ZIELONY WĘDROWIEC otrzymał nagrodę zespołową w XII Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej, warszawski „ATEST - Świadectwo Wysokiej Jakości i Poziomu Artystycznego" za rok 2005 oraz Złotą Maskę dla najlepszego przedstawienia dla dzieci. W 2012 roku na deskach Teatru Wybrzeże zrealizował znakomitą ARABELĘ Maliny Prześlugi. W 2015 roku na scenie Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego wyreżyserował wielokrotnie nagradzany spektakl WESOŁE KUMOSZKI Z WINDSORU. W 2017 roku również na scenie Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego zrealizował z powodzeniem ZAKOCHANEGO SZEKSPIRA Lee Halla.
Magdalena Gajewska – scenograf. Absolwentka wydziału Architektury Wnętrz i Wzornictwa Przemysłowego poznańskiej ASP oraz Wydziału Scenografii ASP w Krakowie. Autorka ponad stu scenografii w teatrach w całej Polsce. Projektuje scenografie, kostiumy oraz zajmuje się reżyserią świateł. Od 2006 roku etatowy scenograf Teatru Wybrzeże w Gdańsku. Stypendystka Ministra Kultury i Sztuki. Laureatka wyróżnienia w konkursie Centrum Scenografii Polskiej za scenografię do KONOPIELKI Redlińskiego w Teatrze im. Węgierki w Białymstoku, nagrody im. Teresy Roszkowskiej przyznawanej przez Polski Ośrodek Międzynarodowego Instytutu ITI, nagrody jury za scenografię do przedstawienia PLASTELINA Wasilija Sigariewa w Teatrze Polskim w Bydgoszczy (reż. Grzegorz Wiśniewski) na IV Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy, nagrody jury 44. Opolskich Konfrontacji Teatralnych i konkursu Klasyka Żywa za scenografię, kostiumy i światło do spektaklu ŚMIERĆ BIAŁEJ POŃCZOCHY z Teatru Wybrzeże w Gdańsku (reż. Adam Orzechowski), nagrody Komisji Artystycznej IV edycji Konkursu Klasyka Żywa za scenografię w spektaklu DAMY I HUZARY albo Play Fredro z Teatru Wybrzeże w Gdańsku (reż. Adam Orzechowski).
Zofia de Ines - scenograf. Ukończyła Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej oraz Wydział Scenografii ASP w Krakowie. Ma na swym koncie ponad dwieście realizacji w teatrach dramatycznych i muzycznych, operze, pantomimie, balecie, w filmie i telewizji. Debiutowała w 1975 roku przygotowując kostiumy do BIAŁEGO MAŁŻEŃSTWA Tadeusza Różewicza w reżyserii Kazimierza Brauna we wrocławskim Teatrze Współczesnym. Pracowała m.in. z takimi reżyserami, jak: Henryk Baranowski, Jerzy Jarocki, Adam Hanuszkiewicz, Maciej Prus, Marek Weiss-Grzesiński, Krzysztof Zaleski, Mariusz Treliński, Paweł Aigner, Wojciech Misiuro oraz Ewa Wycichowska. Przez wiele lat współpracowała z Henrykiem Tomaszewskim, twórcą Pantomimy Wrocławskiej. Laureatka wielu nagród i odznaczeń, m.in. Srebrnego Medalu Zasłużony Kulturze Gloria Artis (2013).
Tomasz Lewandowski - kompozytor, pianista, aranżer oraz producent muzyczny. Absolwent Katedry Edukacji Artystycznej w zakresie Sztuki Muzycznej Uniwersytetu Szczecińskiego. Jako kompozytor teatralny zadebiutował w 2018 roku muzyką do spektaklu MARVIN w reż. Pawła Aignera (Opolski Teatr Lalki i Aktora). Od tego czasu stworzył wiele ilustracji muzycznych m.in. dla Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu (ZAGRAJ TO JESZCZE RAZ, SAM w reż. Arkadiusza Buszko), Teatru Pinokio w Łodzi (DON KICHOT w reż. Konrada Dworakowskiego) szczecińskiej Pleciugi (TŁUMACZ SNÓW w reż. Aleksieja Leliawskiego), Wrocławskiego Teatru Lalek (ODD I LUNA w reż. Przemysława Jaszczaka), czy Teatru Maska w Rzeszowie (ZEMSTA w reż. Pawła Aignera). W roku 2019 przygotował aranżacje do głośnej sztuki Teatru Współczesnego w Szczecinie opowiadającej o fenomenie Beaty Kozidrak i zespołu Bajm pt. BYĆ JAK BEATA. Podczas XXIX Opolskiego Festiwalu Teatru Lalek otrzymał nagrodę główną, w kategorii muzyka, za kompozycje do spektaklu LA LA LALKI (reż. Artur Romański). Sztukę można zobaczyć na deskach Teatru Animacji w Poznaniu.
Zwiedzanie kulis, dyskusje, walentynkowy speed dating… Choć za oknem zima, luty w Wybrzeżu zapowiada się gorąco! A do tego zapraszamy na Ferie w teatrze.
W sobotę, 25 stycznia odbędzie się dziewiąte z cyklu spotkań łączących teatr z psychoanalizą – Spektakl na kozetce. Rozmowa wokół spektaklu Ciemności kryją ziemię odbędzie się na Scenie Stara Apteka w Gdańsku. Po zakończeniu przedstawienia (około godz. 18:00) rozpocznie się dyskusja. W spotkaniu weźmie udział Justyna Zalewska i Karolina Bertrand. Udział w dyskusji jest bezpłatny.
Ferie zimowe tuż tuż, ale w Teatrze Wybrzeże jak zwykle będzie w tym czasie gorąco. Między 16 lutego a 2 marca zapraszamy na różnorodne warsztaty: rodzinne, dla młodzieży i lekcje teatralne dla grup półkolonijnych. Zobacz całą ofertę...