Fabulamundi.NewVoices. Zaczynamy
Dziesięć młodych osób będzie pracować pod okiem naszej dramaturżki Anny Wakulik nad swoimi sztukami teatralnymi. Szczęśliwa dziesiątka została wyłoniona z czterdziestu dwóch zgłoszeń. Pierwsze spotkanie odbędzie się 4 lutego, a efekty kilkumiesięcznej pracy zobaczymy w Teatrze na początku sezonu 2024/2025. Wszystko to ramach międzynarodowego unijnego projektu „Fabulamundi.New Voices”.
Za inicjatywą stoi stowarzyszenie PAV z Rzymu. W Polsce koordynacją projektu zajmuje się Fundacja SisterInArt, a jego partnerem merytorycznym jest Teatr Wybrzeże. Ideą tej edycji jest twórcza praca młodych piszących (16-27 lat) pod okiem doświadczonego dramatopisarza.
- Zdecydowałam się na trwający kilka miesięcy cykl warsztatów dla grupy dziesięciu młodych autorów. Szukałam formuły, która jak najlepiej odzwierciedli proces powstawania tekstu - trochę wbrew najczęstszemu kształtowi kilkudniowych warsztatów czy masterclassów, które owszem, są często świetnym, pełnym pozytywnej energii spotkaniem, ale nie przeprowadzają piszącego przez proces pisania tekstu od pomysłu po prezentację na scenie. Niewidzialna praca dramatopisarza jest samotnicza, trwa i ma wiele etapów: po pojawieniu się idei następuje moment zadawania sobie pytań - jak i dla kogo opowiedzieć daną historię? Chciałabym dać uczestnikom coś, z czym autor często zostaje sam: czas, w którym mogą dzielić się wątpliwościami i dostawać komentarz do swoich poszukiwań na bieżąco. To będzie etap pierwszy, czyli kilka miesięcy mojej indywidualnej pracy z każdym z uczestników. Po tym okresie, już z gotowymi pierwszymi wersjami tekstów, przejdziemy do pracy grupowej, gdzie uczestnicy będą pracować nad rozmaitymi aspektami swoich sztuk pod okiem moim i gości: Ingeborg von Zadow z Niemiec, Roberta Scarpettiego z Włoch, Alexandry Koch z Austrii. Finałem warsztatów będzie etap sprawdzenia gotowych tekstów podczas czytań z profesjonalnymi aktorami i realizatorami na przełomie września i października 2024 w Teatrze Wybrzeże.
Czterdzieści dwa zgłoszenia do projektu obejmowały szeroki zakres tematyczny: od historii rodzinnych, pochylających się nad skomplikowaną współczesną definicją tejże, przez - w niepokojąco wielu przysłanych zgłoszeniach! - tematykę depresji i wyalienowania młodych ludzi, po teksty dotykające szeroko pojętej tożsamości: seksualnej, narodowej, społecznej.
- Wiele z tych projektów dało mi wgląd w to, co dla młodych piszących jest ważne – dodaje dramatopisarka. - Widzę, ile pracy włożyli w przygotowanie zgłoszeń. Jestem bardzo wdzięczna za podzielenie się swoimi pomysłami na teatr. Ograniczenie liczby miejsc na warsztaty jest bezlitosne, ale wiedza płynąca z „dania głosu” przez młodych dorosłych jest bezcenna. Dziękuję - w końcu to dla Was i z Wami będziemy robili teatr w przyszłości.
Szczegółowe informacje o projekcie znajdą Państwo na stronie:
W ogrodzie wszystko żyje, a to co żyje, jest w ruchu, bo ruch to życie. Warsztat z Maćko Prusakiem był prawdziwą podróżą przez świat ruchu w naturze. Na Scenie Stara Apteka uczestniczki i uczestnicy warsztatu Choreografia ogrodu odkrywali, jak ruch roślin (i nie tylko) może stać się językiem teatru.
A jeśliby pomyśleć o teatrze jako ogrodzie? Testujemy zazielenianie Teatru Wybrzeże na różne sposoby. Tym razem w ramach „Ogrodu teatralnego” oddajemy scenę słynnemu dramatowi Thomasa Köcka i zapraszamy na czytanie performatywne trzeciej części Trylogii klimatycznej w reżyserii Doroty Androsz.
W lutym zapraszamy na premierę klasycystycznego dramatu "Brytanik" Jeana Racine’a w przekładzie Antoniego Libery, który nie doczekał się jeszcze realizacji w żadnym z polskich teatrów.