Trwają próby do ENCLAVE 4/7 Teatru Dada von Bzdülöw i Roberto Olivan. Planowana premiera: 2 listopada na Scenie Malarnia.
Roberto Olivan o spektaklu: „Ta kreacja stworzona głównie dzięki tancerzom, bądź z tworzywa jakim są same ciała tancerzy, od samego początku procesu twórczego stawia sobie bardzo wyraźny cel: postawić tancerzy przed wyzwaniem, zarówno fizycznym jak i emocjonalnym. Często bowiem naturalną tendencją człowieka jest dążenie do bezpieczeństwa i ochrony przed konfrontacją z bolesnymi i nieprzyjemnymi sytuacjami. Właśnie tam zapuszczają swoje korzenie nasze lęki. Ale wykonując ten nieświadomy ruch przegapiamy także okazję by odkryć i przeżyć coś zaskakująco pozytywnego. Poznanie tych mechanizmów, dlaczego mają one miejsce oraz świadomość ich konsekwencji pozwala nam w pełni zaangażować się w dokonywanie stanowczych wyborów. Pod koniec procesu twórczego być może uświadomimy sobie, że najpotężniejszym wrogiem naszych działań pozostaje nasza własna osoba. To przejrzenie się w lustrze i skonfrontowanie z tym odkryciem pozwoli doprowadzić nas do wyniku naszego procesu twórczego: spektaklu pełnego ryzyka, człowieczeństwa i mnóstwa pytań na które każda jednostka będzie musiała odpowiedzieć sobie sama w obliczu własnych wrogów, których napotka."
Teatr Dada od dawna planował zrealizować spektakl, w ramach którego do współpracy, jako choreografa i reżysera, uda się zaprosić zaprzyjaźnionego choreografa z Hiszpanii - Roberto Olivan. Od czasu uczestnictwa Katarzyny Chmielewskiej w spektaklu Roberto pt. NATURAL STRANGE DAYS, artyści stale utrzymują ze sobą kontakt, bacznie obserwując swoją własne poczynania artystyczne. To pozwoliło im znaleźć wspólny język i bliskość w zamyśle artystycznym i sposobie widzenia teatru tańca. Spektakle Roberto Olivan zadziwiająco łączą się z tymi prezentowanymi przez Teatr Dada. Zarówno Roberto jak i artyści Teatru Dada budują wewnętrznie różnorodną całość, gdzie choć dramatyczna struktura spektakli wydaje się być luźna, to język ruchowy zawsze oparty jest na wypracowanej warsztatowo, aktorskiej improwizacji tancerza.
Teatr Dada von Bzdülöw
ENCLAVE 4/7
Reżyseria i choreografia: Roberto Olivan
Asystent choreografa: Katarzyna Chmielewska
Tancerze: Adrian Bartczak, Sebastian Flegiel, Ilona Gumowska, Tatiana Kamieniecka, Piotr Stanek, Katarzyna Ustowska, Urszula Zerek
Muzyka: Oleg Dziewanowski
Produkcja muzyczna: Paweł Grabowski
Reżyseria świateł: Michał Kołodziej
Kostiumy: Kasia Piątek
Premiera: 2 listopada 2013 roku na Scenie Malarnia
Kolejny spektakl: 3 listopada na Scenie Malarnia
Produkcja: Teatr Dada von Bzdülöw / Teatr Wybrzeże
Spektakl zrealizowany w ramach programu „Zamówienia choreograficzne" Instytutu Muzyki i Tańca
Specjalne podziękowania dla partnerów przy realizacji projektu: Studio Tańca „Pod Kwadratem" oraz MCKA Zatoka Sztuki w Sopocie
Roberto Olivan (ur. 1972) - reżyser i choreograf. Ukończył Instytut Teatralny (Institut del Teatre) w Barcelonie oraz P.A.R.T.S. (Performing Arts Research and Training Studios) w Brukseli. Występował w licznych spektaklach tworzonych przez znakomitych choreografów m.in. Roberta Wilsona, Annę Teresę de Keersmaeker, Josse de Pauw, Toma Jansena. W 2001 założył własny teatr ENCLAVE Dance Company, gdzie kontynuuje swoją pracą artystyczną jako reżyser i choreograf. Teatr ENCLAVE zaprezentował do tej pory m.in. NATURAL STRANGE DAYS (2001 - nagrodzony SACD w Belgii), DE FARRA (2003), HOMELAND (2006), MERMAID'S CALL (2009), A PLACE TO BURY STRANGERS (2013). Tworzył spektakle m.in. dla National University of Arts, Seul, (Korea Płd, KNUA), the Ensemble Walpurgis (Belgia) Vertigo Dance Company of Israel (Izrael), the Iceland Dance Company (Islandia), the Galician Choreography Centre (Hiszpania), ESAC (Ecole Superiore des Arts du Cirque), Belgia. Od 2004 roku współtworzy i jest Dyrektorem Artystycznym festiwalu DELTEBRE DANSA FESTIVAL. Oprócz licznych warsztatów na całym świecie, regularnie prowadzi także warsztaty repertuarowe zespołu ROSAS, pod dyrekcją Anny Teresy de Keersmaeker, m.in. w RPA (Johannesburg, Soweto, Pretoria), Argentynie (Buenos Aires), Belgii (Bruksela), Wenezueli (Caracas), Meksyku (Meksyk).
Czym jest kieszeń? Kim jest inspicjent? Co skrywa charakteryzatornia? Wszystkich zainteresowanych kulisami teatru zapraszamy na wycieczkę po budynku Teatru Wybrzeże w Gdańsku lub Sceny Kameralnej w Sopocie.
Z przyjemnością ogłaszamy, że „Iwona, księżniczka Burgunda” zakwalifikowała się na Festiwal Gombrowiczowski w Radomiu! 12 października o godz. 19:00 na Dużej Scenie Teatru Powszechnego w Radomiu zaprezentujemy spektakl w ramach XVI Festiwalu Gombrowiczowskiego.
Z przyjemnością ogłaszamy, że „Piękna Zośka” zakwalifikowała się na kolejny festiwal! 7 października o godz. 18:00 na Dużej Scenie Teatru im. S. Żeromskiego w Kielcach zaprezentujemy spektakl w ramach 6. Kieleckiego Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego!