Teatr Wybrzeże logo
Teatr Wybrzeże logo
  • Spektakle
  • Repertuar
  • Bilety
  • Aktualności
  • Zespół
  • Kontakt
  • Spektakle
  • Repertuar
  • Bilety
  • Aktualności
  • Zespół
  • Kontakt

NEWSLETTER


ORGANIZATORZY
Logo - Teatr Wybrzeże
Logo - Ministerstwo
Logo - Sopot
Logo - EU
Logo - Pruszcz Gdański
Logo - 20 lat Polski w UE
MECENAS TEATRU
Logo - Ziaja
PATRONAT MEDIALNY
Logo - RMF CLASSIC
Logo - trojmiasto.pl
BiletyDla mediówDostępnośćEdukacja InwestycjeKontaktO teatrzePolityka prywatności
ProjektyTeatr OnlineSpektakle archiwalneWydarzenia archiwalneWynajemHistoriaKomunikacjaFAQ
Bilety online
Rezerwacje
facebook logo
twitter logo
instagram logo
Youtube logo
Teatr Wybrzeże ul. Św. Ducha 2, 80-834 Gdańsk, tel: 058 301 7021 NIP: 5830007614
© 2023 Teatr WybrzeżebipRealizacjaMapa strony

DO KOMINA MURZYNA! MURZYNA!

DO KOMINA MURZYNA! MURZYNA!

Dzisiaj o godzinie 19.00 na Scenie Kameralnej odbędzie się premiera spektaklu DO KOMINA MURZYNA! MURZYNA! wg scenariusza i w reżyserii Zbigniewa Brzozy.

Lata 30-te. Do władzy w Niemczech dochodzi NSDAP-e. Jeszcze działa parlament, samorządy lokalne, nie zanosi się na likwidację partii opozycyjnych, wychodzi niezależna prasa. Swing jak w Nowym Jorku, Paryżu i Londynie jest najpopularniejszym tańcem. Nocne życie wielkich niemieckich miast kwitnie – jeszcze nie znikł duch lat 20-tych. Zafascynowany przemówieniami Hitlera ośmioletni syn księcia liberyjskiego plemienia Vai i hamburskiej pielęgniarki, gorąco pragnie przyłączyć się do ruchu przemian. Pochodzenia żydowskiego filolog, profesor Victor Klemperer nie traci nadziei, że władze hołoty szybko się skończą...

DO KOMINA MURZYNA! MURZYNA!
W scenariuszu spektaklu wykorzystano fragmenty: DZIENNIKÓW 1933-1945 Victora Klemperera, LTI – NOTATNIKA FILOLOGA tegoż autora, wspomnień NEGER, NEGER... Hansa-Jurgena Massaquoi, BERLIN ALEXANDERPLATZ Alfreda Döblina, CZARNYCH DZIECI Heinricha Hoffmanna oraz PALACZA ZWŁOK Ladislava Fuksa.
Scenariusz, reżyseria, opracowanie muzyczne: Zbigniew Brzoza
Współpraca dramaturgiczna: Michał Kurkowski
Scenografia: Wojciech Żogała
Asystentka scenografa: Anna Włodarczyk
Kostiumy: Katarzyna Adamczyk
Ruch sceniczny: Wioleta Fiuk
Zdjęcia i montaż: Sławomir Kalwinek
Efekty dźwiękowe: Jacek Puchalski
Asystent reżysera: Piotr Witkowski
Inspicjent, sufler: Jerzy Gutarowski

W spektaklu występują: Dorota Androsz - Nauczycielka, Eva, Pani Morrel, Tancerka, Magdalena Boć- Matka Hansa, Tancerka, Katarzyna Dałek - Greta Utz, Piotr Biedroń - Fiete, Działacz Gestapo, Tancerz, Piotr Chys – Hans, Grzegorz Gzyl - Franz, Michał Kowalski - Victor Utz, Robert Ninkiewicz - Pan Morrel, Nauczyciel tańca, Adam Turczyk - Klaus, Julius Burger, Tancerz, Piotr Witkowski - Wriede, Tancerz, Piotr Burdzel/Patryk Makowski - Młody Hans, Bartosz Dwojakowski - Młody Klaus.

Premiera: 4 listopada na Scenie Kameralnej
Kolejne spektakle: 5, 7, 8 listopada oraz 20 i 21 grudnia na Scenie Kameralnej

Czas: 1 godzina 45 minut (bez przerw)

Zbigniew Brzoza (ur. 1957) - reżyser. Ukończył studia prawnicze na Uniwersytecie Warszawskim i Wydział Reżyserii w warszawskiej PWST. W latach 1997-2008 dyrektor artystyczny warszawskiego Teatru Studio. Od 2008 do 2009 roku dyrektor Teatru Nowego im. Dejmka w Łodzi. W czasie studiów był asystentem Andrzeja Wajdy. W ramach dyplomu pracował z Tadeuszem Łomnickim nad KARTOTEKĄ Różewicza (1989). Debiutował TRAWESTACJAMI Stopparda w Teatrze Studyjnym w Łodzi (1991). W 1992 odbył staż u Petera Brooka w Paryżu. Pierwszym głośnym przedstawieniem Brzozy była PRZEMIANA wg opowiadania Franza Kafki zrealizowana w łódzkim Teatrze Studyjnym (1993). Kolejne przedstawienia - ZBRODNIA Z PREMEDYTACJĄ wg Gombrowicza (1993) oraz BIZON Mameta (1995) w ocenie krytyków były zapowiedzią zmian pokoleniowych w teatrze polskim. Wprowadził na scenę Teatru Studio szereg tekstów współczesnych, m.in. MIŁOŚĆ NA MADAGASKARZE Turriniego (2000), a także dramatów węgierskich i rosyjskich, m.in. MERYLIN MONGOŁ (2004). Na deskach Teatru Wybrzeże wyreżyserował KOMEDIĘ OMYŁEK Shakespeare'a (2007) oraz SPRAWĘ OPERACYJNEGO ROZPOZNANIA (2011). Laureat wielu nagród artystycznych, m.in. Złotej Maski za PRZEMIANĘ (1993) i za ZBRODNIĘ Z PREMEDYTACJĄ (1996), a także - za to samo przedstawienie - Grand Prix na 36. Kaliskich Spotkaniach Teatralnych.

Wojciech Żogała (ur. 1965) – scenograf filmowy i dekorator wnętrz, scenograf teatralny. Absolwent i wykładowca Wydziału Reżyserii Filmowej i Telewizyjnej PWSFTviT w Łodzi. Jest autorem scenografii do ponad 30 filmów fabularnych, kilkunastu spektakli Teatru Tv, filmów krótkometrażowych i wideoklipów. W 2016 roku zadebiutował jako scenograf teatralny w Teatrze Polonia w Warszawie spektaklem ZABAWA. W 2017 roku zrealizował scenografię do spektaklu POLICJA w Teatrze Nowym w Łodzi. Trzykrotny laureat Nagrody za scenografię na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni – EDI, MISTRZ, BOGOWIE, czterokrotnie nominowany do Polskiej Nagrody Filmowej Orzeł w kategorii najlepsza scenografia, laureat Nagrody za scenografię na Krajowym Festiwalu Polskiego Radia i Teatru TV Dwa Teatry oraz laureat dwóch nagród na Festiwalu Polskich Wideoklipów Yach Film. Członek Europejskiej Akademii Filmowej, Polskiej Akademii Filmowej, Stowarzyszenia Filmowców Polskich.

Opublikowano: 4.11.2017

Zobacz więcej

Będzie nam Ciebie, Matucha, strasznie brakować...29.07.2025

Będzie nam Ciebie, Matucha, strasznie brakować...

Dotarła do nas bardzo bolesna wiadomość. Zmarł nasz serdeczny kolega, jeden z najwybitniejszych aktorów Teatru Wybrzeże, Krzysztof Matuszewski, „Matucha”, „Matuszka”.

Wybrzeże Sztuki powraca28.07.2025

Wybrzeże Sztuki powraca

Długo czekaliśmy na ten dzień. Ogłaszamy XII edycję Festiwalu Wybrzeże Sztuki.

Para całuje się nad nią napis GRA TERENOWA TROPEM BAŚNI. Na grafikę jest nałożony pomarańczowy filtr.26.07.2025

Tropem baśni – rodzinna gra terenowa w Faktorii Kultury

Zapraszamy całe rodziny, drużyny i indywidualnych uczestników do udziału w grze terenowej "Tropem baśni". To familijna zabawa na świeżym powietrzu, która przeniesie Was do świata znanych i mniej znanych baśni – nie tylko tych prezentowanych na naszej Scenie Letniej.