W Teatrze Wybrzeże trwają próby do CZYŻ NIE DOBIJA SIĘ KONI? Horace'a McCoya w reżyserii Wojciecha Kościelniaka. Planowana premiera: 2 kwietnia 2016 roku na Dużej Scenie.
Jest rok 1935 w USA. Od kilku lat trwa wielki kryzys. Robert i Gloria, uwiedzeni marzeniem o wielkiej i nagłej karierze filmowej, przyjeżdżają do Hollywood. Uciekają przed biedą, brakiem perspektyw, samotnością, głodem i opresją codzienności. Aby przetrwać postanawiają wziąć udział w maratonie tańca, który odbywa się w przy plaży w Santa Monica. Nagrodą jest niebagatelna suma 1000 dolarów. Tańczą po kilkanaście godzin dziennie. Zmęczenie odbiera im siły, zniekształca uczucia, niszczy dusze. Jednak spełnienie marzeń jest cały czas na wyciągnięcie ręki...
Wojciech Kościelniak o spektaklu: „CZYŻ NIE DOBIJA SIĘ KONI? Horace'a McCoya prowadzi w malignę świata show-biznesu. Trwający od kilku lat w USA wielki kryzys rodzi potwora w postaci maratonów tańca. Para zawodników, która najdłużej utrzyma się na nogach otrzyma 1000 dolarów. Zgłaszają się setki desperatów. Choć tylko nielicznym obiecane jest przetrwanie, wszyscy z nadzieją biorą udział w konkursie wytrwałości w tańcu, cierpieniu, upokorzeniu, odczłowieczeniu, osamotnieniu. I wszyscy przegrywają. Zawodnicy przychodzą z miejsc gdzie nie było zrozumiałych i dostępnych szans, rodzin, sąsiadów, środowisk, szkół, miast, państw, firm, praw i uczuć. Nie widać migotliwego oświetlenia, szalonego tempa, efektownych tańców, kopa w perkusji, seksownych dziewczyn i wściekle zdeterminowanych facetów. Jest czekanie na dźwięk syreny ogłaszającej kolejną przerwę. Jest cierpliwe znoszenie bólu. Jest pokorna zgoda na upokorzenie. Jest powolne zasypianie. Wszystko przypomina łowienie ryb i wyciąganie ich na powierzchnię. Ufnie połykają przynętę i ukryty pod nią hak. Potem jest szarpnięcie i powolna podróż w jednym kierunku z coraz bardziej zakrwawionymi ustami. Wreszcie umieranie z nadmiaru tlenu, wysychanie. To konwulsja sił życia wobec świadomości nieuchronnej śmierci. To walka z Wędkarzem, który wbił hak. Podobno krwawi się po połknięciu przyjaźni, miłości, nienawiści."
na motywach powieści Horace'a McCoya
CZYŻ NIE DOBIJA SIĘ KONI?
Przekład: Zofia Zinserling
Adaptacja i reżyseria: Wojciech Kościelniak
Scenografia: Damian Styrna
Animacje: Eliasz Styrna
Kostiumy: Bożena Ślaga
Muzyka: Piotr Dziubek
Ruch sceniczny: Jarosław Staniek
Asystent: Katarzyna Zielonka
Przygotowanie wokalne: Anna Domżalska
Konsultacje układów stepu: Maciej Glaza
Asystent reżysera: Maciej Glaza
Inspicjent: Katarzyna Wołodźko
W spektaklu występują: Katarzyna Dałek (Gloria), Piotr Witkowski (Robert), Grzegorz Gzyl (Rocky), Jarosław Tyrański (Rollo), Krzysztof Matuszewski (Socks), Maria Mielnikow-Krawczyk (Pani Layden), Joanna Kreft-Baka (Pani Higby), Marcin Miodek (James), Justyna Bartoszewicz (Ruby), Marta Herman (Jackie), Jerzy Gorzko (Mack), Piotr Łukawski (Kid), Jacek Labijak (Pedro), Magdalena Boć (Lillian), Katarzyna Kaźmierczak (Rosemary), Piotr Chys (Jere), Małgorzata Oracz (Pielęgniarka), Mirosław Krawczyk (Głos) oraz Chrystian Talik (Basil), Maciej Glaza (Mario), Malwina Grzybowska (Geneva), Ralph Kamiński (Freddy), Natalia Łągiewczyk (Manski), Hanna Wawrzyniak (Mattie), Joanna Żóraw (Bess).
W nagraniu ścieżki dźwiękowej udział wzięli: Adam Lepka (trąbka) oraz Bartosz Straburzyński (gitary).
W spektaklu zacytowano fragmenty poematu prozą ZŁOWIONY Tadeusza Różewicza.
Premiera: 2 kwietnia 2016 roku na Dużej Scenie
Kolejne spektakle: 3 i 5 kwietnia oraz 14, 15, 17 i 18 maja
Czas: 3 godziny 10 minut (jedna przerwa)
Spektakl zalecany dla widzów od 15 roku życia.
Horace McCoy (ur. 1897 zm. 1955) - amerykański pisarz znany przede wszystkim z powieści CZYŻ NIE DOBIJA SIĘ KONI?, napisanej w 1935 roku, przedstawiającej losy kilkunastu osób podczas wyczerpującego maratonu tanecznego w czasach Wielkiego Kryzysu. Na podstawie tej powieści powstał głośny film w reżyserii Sydneya Pollacka z poruszającą rolą Glorii Beatty, którą zagrała Jane Fonda. McCoy uczestniczył w I wojnie światowej, służył w lotnictwie amerykańskim we Francji, za co otrzymał francuski Krzyż Wojenny. Po wojnie był redaktorem w dziale sportowym Dallas Journal. W końcu lat 20. jego opowiadania zaczęły zamieszczać popularne sensacyjne czasopisma. Był też aktorem w teatrach Dallas. Wraz z dyrektorem swojego teatru przeniósł się do Hollywood, gdzie pisał scenariusze westernów i melodramatów kryminalnych. McCoy podejmował się licznych prac dorywczych takich jak prace w myjni samochodowej czy przy zbiorach sałaty w Imperial Valley. Był też bramkarzem na molo w Santa Monica, gdzie znalazł inspirację dla swojej słynnej powieści.
Wojciech Kościelniak (ur. 1965) - reżyser, aktor, pedagog, profesor sztuk teatralnych. Absolwent PWST im. L. Solskiego w Krakowie, Wydziały Zamiejscowe we Wrocławiu. Od 1995 roku reżyseruje muzyczne spektakle teatralne, koncerty i widowiska telewizyjne. W swoich pracach poszukuje własnego języka, uwzględniającego specyfikę i odrębność polskiej i europejskiej kultury. Jest autorem tzw. „trzeciej drogi" teatru muzycznego, podejmującej próbę wypełnienia luki pomiędzy klasyczną operą czy operetką a typowym broadwayowskim musicalem. W latach 2002-2006 był dyrektorem Teatru Muzycznego CAPITOL we Wrocławiu. W roku 2006 dyrektor artystyczny 27. Przeglądu Piosenki Aktorskiej. Zrealizował miedzy innymi KOMBINAT na podstawie utworów Republiki, OPERĘ ZA TRZY GROSZE Brechta/Weilla, MANDARYNKI I POMARAŃCZE - poezję Juliana Tuwima z muzyką Leszka Możdżera, WEST SIDE STORY Bernsteina oraz GALERIĘ - PIOSENKI JACKA KACZMARSKIEGO, IDIOTĘ wg powieści Fiodora Dostojewskiego, FRANKENSTEINA, TAK JEST - PIOSENKI JACQUES'A BRELA oraz MISTRZA I MAŁGORZATĘ wg powieści Michaiła Bułhakowa. Reżyseruje w wielu teatrach w Polsce, ważne realizacje stworzył w Teatrze Muzycznym w Gdyni, gdzie wystawił m.in polską prapremierę HAIR, transoperę SEN NOCY LETNIEJ, FRANCESCO, LALKĘ, CHŁOPÓW i ZŁEGO. W Teatrze im. W. Bogusławskiego w Kaliszu wyreżyserował FERDYDURKE. W Teatrze im. J. Słowackiego wystawił ZIEMIĘ OBIECANĄ, BRACIA DALCZ I S-KA. W warszawskim Teatrze Syrena - musical HALLO SZPICBRÓDKA, CZYLI OSTATNI WYSTĘP KRÓLA KASIARZY i KARIERĘ NIKODEMA DYZMY.
Damian Styrna (ur. 1968) - grafik, scenograf, ilustrator. Absolwent Wydziału Grafiki krakowskiej ASP. Od lat związany z zespołem Raz Dwa Trzy. Ma w swoim dorobku scenografie i animacje do koncertów i realizacji telewizyjnych. Autor scenografii i animacji telewizyjnej realizacji koncertu DEBIUTY 2008 na Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu. Autor animacji do scenografii Gali 30. Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu GRA SZKLANYCH PACIORKÓW. Od wielu lat współpracuje z Wojciechem Kościelniakiem. Przygotował oprawę scenograficzną i animacje m.in. do spektakli: IDIOTA, FRANKENSTEIN, MISTRZ I MAŁGORZATA (Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu), LALKA, BAL W OPERZE, CHŁOPI, ZŁY (Teatr Muzyczny w Gdyni ), HALLO SZPICBRÓDKA, CZYLI OSTATNI WYSTĘP KRÓLA KASIARZY, KARIERA NIKODEMA DYZMY (Teatr Syrena w Warszawie).
Bożena Ślaga (ur. 1974) - zajmuje się projektowaniem ubioru, grafiki warsztatowej i scenografii do spektakli, teledysków i filmów krótkometrażowych. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, studentka Międzynarodowej Szkoły Kostiumografii i Projektowania Ubioru w Warszawie. Współpracę z Wojciechem Kościelniakiem zaczęła w 2012 roku. Dotychczas zrealizowali m.in. HALLO SZPICBRÓDKA, CZYLI OSTATNI WYSTĘP KRÓLA KASIARZY, MISTRZA I MAŁGORZATĘ oraz SIEDEM WCIELEŃ JANA PISZCZYKA.
Piotr Dziubek (ur. 1974) - kompozytor, aranżer, akordeonista i pianista, absolwent wrocławskiej Akademii Muzycznej, wieloletni wykładowca tej uczelni. Kompozytor muzyki do wielu spektakli teatralnych m. in: FRANCESCO, LALKA, CHŁOPI (Teatr Muzyczny w Gdyni), BALLADYNA, ...NP. MAJAKOWSKI (Wrocławski Teatr Współczesny), ZIEMIA OBIECANA (Teatr im. Słowackiego w Krakowie), OPERETKA (Teatr Dramatyczny w Warszawie), FRANKENSTEIN, IDIOTA, JA, PIOTR RIVIERE..., MISTRZ I MAŁGORZATA (Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu). Od wielu lat związany z Przeglądem Piosenki Aktorskiej jako autor aranżacji, kierownik muzyczny i instrumentalista. Współtworzył m.in. MANDARYNKI I POMARAŃCZE, GALERIĘ, koncert piosenek Marka Grechuty STERUJ KRWIĄ SWOJĄ DO OCEANU SPOKOJU. Piotr Dziubek jest także autorem muzyki do filmów m.in. WŁATCY MÓCH, 1000 ZŁYCH UCZYNKÓW, oraz polsko-rumuńskiego filmu DROGA NA DRUGĄ STRONĘ, za który otrzymał nagrodę indywidualną za muzykę na 37. Gdynia Film Festival. W roku 2014 Piotr Dziubek został nagrodzony na 6. Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Boska Komedia za najlepszą muzykę i ścieżkę dźwiękową do przedstawienia JA, PIOTR RIVIERE...
Jarosław Staniek (ur. 1965) - choreograf. Związany m.in. z Teatrem Muzycznym w Gdyni. Autor choreografii i ruchu do wielu polskich adaptacji musicali m.in. GREASE, WEST SIDE STORY, JESUS CHRIST SUPERSTAR, SWEENEY TODD, CHICAGO, HAIR, ZŁY, MISTRZ I MAŁGORZATA oraz spektakli dramatycznych, oper, widowisk i filmów muzycznych: TRAMWAJ ZWANY POŻĄDANIEM, OPERA ZA TRZY GROSZE, FRANKENSTEIN, CÓRKI DANCINGU / THE LURE.
Uprzejmie informujemy, że w dniach 24-25.12 kasy biletowe będą nieczynne. 26 grudnia kasa w Gdańsku będzie otwarta na dwie godziny przed rozpoczęciem spektaklu. Kasa w Sopocie będzie zamknięta.
15 grudnia wyruszyliśmy w podróż pociągiem po teatralnych przestrzeniach. Konduktor na wstępie ogłosił, że jesteśmy spóźnieni i nikt na nas nie czeka. Bo w Europie nikt już na nikogo nie czeka. Pociąg nie zatrzymuje się na żadnej stacji i nie wiadomo, dokąd jedzie.
Zapraszamy do spędzenia wyjątkowego wieczoru sylwestrowego w Teatrze Wybrzeże! Na naszych widzów czeka niezapomniany czas w pięknych przestrzeniach Teatru z towarzyszeniem muzyki na żywo. Na Dużej Scenie, w tym szczególnym dniu dwukrotnie zaprezentujemy „Wszystko szwindel”. Na Scenie Kameralnej zagramy „Szklaną menażerię”.