Szanowni Państwo, drodzy widzowie, w najbliższą sobotę, 13 maja teatry publiczne w Polsce wezmą udział w organizowanej już po raz trzeci akcji BILET ZA GROSZE. Teatr Wybrzeże włączył się do akcji i bilet na spektakl URODZINY CZYLI CEREMONIE ŻAŁOBNE W CZAS RADOSNEGO ŚWIĘTA prezentowany w najbliższą sobotę, 13 maja o godzinie 20.00 na Dużej Scenie będzie kosztował jedynie 500 groszy! Bilety do kupienia wyłącznie w kasie teatru w Gdańsku w najbliższą sobotę, 13 maja od godziny 14.00 (jedna osoba może kupić maksymalnie dwa bilety).
O PROJEKCIE
W tym roku Dzień Teatru Publicznego obchodzony będzie już po raz trzeci. Pomysł tego święta zrodził się w 2015 roku, kiedy teatr publiczny w Polsce – a więc teatr dostępny i mówiący w imieniu każdego – obchodził 250-lecie swojego istnienia. Majowa akcja BILETU ZA GROSZE, w którą zaangażowało się 100 teatrów publicznych w całej Polski była jednym z najważniejszych wydarzeń obchodów i cieszyła się wielkim powodzeniem. Na widowniach zasiadło blisko 50 tysięcy widzów – także, a może przede wszystkim, tych, którzy do teatru zaglądają rzadko lub wcale. Ten entuzjazm udało się utrzymać w kolejnym roku i – o czym jesteśmy przekonani – uda się to także za kilka tygodni. W akcji BILET DO TEATRU ZA 500 GROSZY z okazji Dnia Teatru Publicznego weźmie udział 98 teatrów z 39 polskich miast, a więc o osiem teatrów więcej niż w roku ubiegłym. Zmieni się także nieco formuła samego świętowania. Sprzedaż biletów za okrągłe 5 złotych – prowadzona tylko w kasach teatrów – rozpocznie się 13 maja. Najważniejszy punkt, a więc idea akcji i jej główny cel, pozostaje niezmienny. Chcemy przybliżać teatr obywatelom i zwracać uwagę, że jest on miejscem dostępnym, bezpiecznym oraz reagującym żywo na otaczające nas problemy. I właśnie do tej żywej problematyki nawiązuje w tym roku cena biletu. 500 groszy odpowiada bowiem liczbie spektakli premierowych w ostatnim sezonie, których twórcy wykorzystali do rozmowy z widzami współcześnie napisane teksty. Skrupulatność nakazywałaby nawet, aby do tej liczby dodać jeszcze „+”, bo takich przedstawień było dokładnie 530. Imponująca statystyka! To także wyjście naprzeciw oczekiwaniom widzom, którzy przy okazji ubiegłorocznego Dnia Teatru Publicznego zwracali uwagę na repertuar współczesny, jako na ten, który z jednej strony bardzo ich interesuje, z drugiej zaś dostarcza pewnych obaw i trudności w definicji. BILET DO TEATRU ZA 500 GROSZY jest akcją ogólnopolską, finansowaną ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a koordynowaną przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
O SPEKTAKLU
Czy teatr może stać się bohaterem sztuki, którą właśnie wystawia? Czy może samemu sobie podsunąć zwierciadło i spróbować opowiedzieć o sobie tak, by widzowie zobaczyli w nim kawałek nie tylko teatralnej historii? Bo jeśli, tak jak chciał Szekspir, teatr podsuwa zwierciadło naturze, to być może to, co kryje się za samym zwierciadłem, jest równie interesujące i równie głęboko dotykające ludzkiej natury? URODZINY… to z jednej strony historia Teatru Wybrzeże, ale także ujęcie teatru w jego złożoności, jako instytucji i jako społecznego zjawiska. Głównymi bohaterami sztuki są największe gwiazdy Wybrzeża, od Cybulskiego i Jędrusik zaczynając, dyrektorzy tego teatru, przypadkowi skandaliści, ale przede wszystkim głównym bohaterem pozostaje sam jubilat… czyli Teatr Wybrzeże.
Radosław Paczocha o spektaklu: „URODZINY CZYLI CEREMONIE ŻAŁOBNE W CZAS RADOSNEGO ŚWIĘTA to historia Teatru Wybrzeże w kilkunastu subiektywnych scenach, ale też próba dotknięcia teatru jako zjawiska niezależnego od miejsca i czasu, choć zawsze naznaczonego określonym miejscem i określonym czasem. Jest to zatem historia lokalna, ale za to z ambicją wykraczającą poza lokalność, bo towarzyszy jej nadzieja, że opowiadając o jednym teatrze można również opowiedzieć o innych. Szczególnie, gdy dotyka się związków, jakie zachodzą na styku teatru i współczesnego mu życia politycznego i społecznego. A mówiąc jeszcze inaczej: URODZINY… to sztuka historyczna i współczesna jednocześnie, w której na tych samych prawach występują artyści, ich przedstawienia, ich role, a także życie samego teatru. Na pewno jest to też historia, którą można sobie wyobrazić inaczej, ale też historia, którą tak właśnie można sobie wyobrazić, bo jest ona przede wszystkim artystyczną ekspresją.”
„Przyznam, że się wzruszyłem i ciary były kilka razy… Wreszcie w naszym zakątku usłyszałem głos osobisty, odważny a do tego komunikatywny i dla… dorosłych. [...] Mocno namawiam wszystkich teatralników do przybycia na URODZINY…. Nie traktujmy tego jako obowiązek, ale jako zaproszenie do rozmowy o sprawach istotnych, a to niezwykłe wyróżnienie. Ale spokojnie - to także różnorodny, atrakcyjny teatr. Zapewniam, że każdy znajdzie coś dla siebie…”
Piotr Wyszomirski, Gazeta Świętojańska
Radosław Paczocha
URODZINY CZYLI CEREMONIE ŻAŁOBNE W CZAS RADOSNEGO ŚWIĘTA
Reżyseria: Adam Orzechowski
Scenografia i reżyseria świateł: Magdalena Gajewska
Muzyka: Marcin Mirowski
Asystent reżysera: Michał Jaros
Inspicjent: Jerzy Kosiła
W spektaklu występują: Dorota Androsz, Agata Bykowska, Katarzyna Dałek, Marta Herman, Katarzyna Z. Michalska, Maria Mielnikow-Krawczyk, Marzena Nieczuja Urbańska, Piotr Biedroń, Piotr Chys, Jerzy Gorzko, Michał Jaros, Mirosław Krawczyk, Piotr Łukawski, Krzysztof Matuszewski. Marcin Miodek, Jakub Mróz, Robert Ninkiewicz, Jakub Nosiadek, Zbigniew Olszewski, Grzegorz Otrębski, Cezary Rybiński, Marek Tynda, Piotr Witkowski.
Premiera: 7 kwietnia 2017 roku na Dużej Scenie
Czas: 3 godziny 15 minut (jedna przerwa)
Spektakl zalecany dla widzów od 15 roku życia.
W ogrodzie wszystko żyje, a to co żyje, jest w ruchu, bo ruch to życie. Warsztat z Maćko Prusakiem był prawdziwą podróżą przez świat ruchu w naturze. Na Scenie Stara Apteka uczestniczki i uczestnicy warsztatu Choreografia ogrodu odkrywali, jak ruch roślin (i nie tylko) może stać się językiem teatru.
A jeśliby pomyśleć o teatrze jako ogrodzie? Testujemy zazielenianie Teatru Wybrzeże na różne sposoby. Tym razem w ramach „Ogrodu teatralnego” oddajemy scenę słynnemu dramatowi Thomasa Köcka i zapraszamy na czytanie performatywne trzeciej części Trylogii klimatycznej w reżyserii Doroty Androsz.
W lutym zapraszamy na premierę klasycystycznego dramatu "Brytanik" Jeana Racine’a w przekładzie Antoniego Libery, który nie doczekał się jeszcze realizacji w żadnym z polskich teatrów.