ix edycja

  • Miniatura projektu IX EDYCJA

    W ramach IX edycji Wybrzeża Sztuki zaprezentowaliśmy SEKRETNE ŻYCIE FRIEDMANÓW Marcina Wierzchowskiego i Daniela Sołtysińskiego w reżyserii Marcina Wierzchowskiego z Teatru Ludowego w Krakowie, PUNKT ZERO: ŁASKAWE w reżyserii Janusza Opryńskiego z Teatru Provisorium w Lublinie, WYZWOLENIE Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego z warszawskiego STUDIO teatrgaleria, HISTORIĘ JAKUBA Tadeusza Słobodzianka w reżyserii Ondreja Spišáka z Teatru Dramatycznego m. st. Warszawy, IDIOTĘ Fiodora Dostojewskiego w reżyserii Pawła Miśkiewicza z Teatru Narodowego w Warszawie, WSZYSTKO O MOJEJ MATCE Tomasza Śpiewaka w reżyserii Michała Borczucha z Teatru Łaźnia Nowa w Krakowie, spektakl dyplomowy studentów IV roku Wydziału Aktorskiego PWST im. Ludwika Solskiego DO DNA oraz WESELE Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Jana Klaty z krakowskiego Narodowego Starego Teatru.

    „Po roku przerwy znów podziwiać mogliśmy szeroko komentowane polskie spektakle na Wybrzeżu Sztuki. Tegoroczna edycja skupiona była wokół tematów trudnych i kontrowersyjnych. […] Wszystkie spektakle odbywały się przy nadkompletach, zaś podczas krakowskiego WESELA Teatr Wybrzeże przeszedł prawdziwe oblężenie. To pokazuje, jak ważne i potrzebne jest Wybrzeże Sztuki, bo pozwala choć przez chwilę poczuć puls polskiego teatru z innych ośrodków.”

    Łukasz Rudziński, Trójmiasto.pl

    „Interesujące było SEKRETNE ŻYCIE FRIEDMANÓW Teatru Ludowego z Krakowa. [...] Atutem przedstawienia są znakomite role aktorów, grających blisko, na wyciągnięcie ręki, bez bezpiecznej rampy scenicznej. [...] Przedstawieniem, który widzowie nagrodzili owacją na stojąco, był spektakl dyplomowy DO DNA studentów IV roku Wydziału Aktorskiego PWST w Krakowie, w reżyserii i według scenariusza Ewy Kaim. Każda z piosenek opowiada o pewnym etapie w życiu bohaterów. O czasie zalotów, namiętności, żalu i radości. A wszystko to wyśpiewane zostało w sposób mistrzowski. [...] Jednak najciekawsze dla mnie było przedstawienie WSZYSTKO O MOJEJ MATCE Tomasza Śpiewaka Teatru Łaźnia Nowa z Krakowa, w reżyserii Michała Borczucha. Choć tytułem nawiązuje ono do filmu Almodovara, nie jest jednak jego teatralną adaptacją. To osobisty projekt Michała Borczucha i Krzysztofa Zarzeckiego, inspirowany postaciami ich matek, ze znakomitymi kreacjami aktorskimi. [...] Widzom podobała się HISTORIA JAKUBA napisana przez Tadeusza Słobodzianka, w reżyserii Ondreja Spišáka, którą przywiózł Teatr Dramatyczny z Warszawy. Ten spektakl to intrygująca opowieść o pogmatwanych losach Polaków i Żydów.”

    Grażyna Antoniewicz, Dziennik Bałtycki

    „Na otwarcie wystrzał artystyczny i największa niespodzianka. Po obejrzeniu SEKRETNEGO ŻYCIA FRIEDMANÓW czuję się jak pyton po połknięciu antylopy. Trawię, com połknął i końca nie widać. [...] WSZYSTKO O MOJEJ MATCE to koncept ciekawy, wirtuozersko zagrany. To, jak reżyser odkrywa w aktorkach swoją matkę, jak żongluje przeniesieniami, tworząc nowe wyobrażenie, zasługuje na najwyższe uznanie. [...] DO DNA to wokalna petarda. [...] WESELE Jana Klaty z Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie to teatr totalny. Na najważniejsze tematy, zorganizowany i podporządkowany całościowej wizji. Bez brudów w postaci efekciarskich wylewów artystycznego ego, z muzyką naszych czasów na żywo, z tańcem i Wyspiańskim.”

    Piotr Wyszomirski, Gazeta Świętojańska