Projekty

  • Recepta w Starej Aptece

    Miniatura projektu Recepta w Starej Aptece

    W poniedziałek, 13 maja o godzinie 18.00 zapraszamy Państwa na piątą Receptę w Starej Aptece poświęconą operze współczesnej. Czy tworzenie oper w dzisiejszych czasach nie jest anachronizmem? Czy to gatunek konserwatywny? Naszym gościem będzie Wojtek Blecharz - kompozytor muzyki autonomicznej i teatralnej, twórca oper wykraczających poza formę spektaklu muzycznego ze śpiewem i akcją. Z naszym gościem porozmawiamy o tym, co znaczy dla niego gatunek operowy, z całą swoją bogatą historią, jak dziś zmienia się traktowanie śpiewu, gry instrumentalnej, czym jest przestrzeń w jego operach (realizowanych w parku albo za kulisami teatru, wymagających od odbiorcy przemieszczania się i podejmowania decyzji), relacja z publicznością (często angażowaną w wykonanie utworu), dotyk i fizyczność dźwięku, instrumentu, wykonawcy i odbiorcy, a także jakie jest miejsce opowieści w jego muzycznych spektaklach. Rozmowę poprowadzi Adam Suprynowicz oraz Michał Kurkowski. Wstęp wolny. Czas trwania: około 90 minut.

    Wojtek Blecharz (ur. 1981) – kompozytor. W 2005 roku ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W 2015 otrzymał doktorat z dziedziny kompozycji na wydziale muzycznym Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego, specjalizującym się w tworzeniu i wykonawstwie muzyki współczesnej. Od 2012 współorganizuje wraz z Pawłem Mykietynem festiwal muzyczny Instalakcje przy Nowym Teatrze w Warszawie. Blecharz wyreżyserował swoje trzy opery-instalacje: TRANSCRYPTUM (2013), zamówioną przez Teatr Wielki – Operę Narodową w Warszawie, PARK-OPERĘ (2016), zamówioną przez Teatr Powszechny w Warszawie oraz BODY-OPERĘ (2014–16), zamówioną przez Nowy Teatr oraz Huddersfield Contemporary Music Festival. W kwietniu 2018 odbyła się premiera czwartej opery Blecharza FIASKO, wyreżyserowana przez K.A.U & Wdowik w Teatrze Operowym w Darmstadcie, we wrześniu 2018 odbyła się premiera RECHNITZ.OPERA, oparta na tekście Elfriede Jelinek, w reżyserii Katarzyny Kalwat, zamówiona przez TR Warszawa oraz festiwal Warszawska Jesień. Jest laureatem licznych stypendiów i konkursów (m.in. konkursu kompozytorskiego Impuls w Austrii, Stypendium Fundacji Siemensa), w 2012 roku został nominowany do Paszportów Polityki a w 2013 jego opera TRANSCRYPTUM była nominowana do nagrody Gazety Wyborczej Wdechy w kategorii Wydarzenie i Miejsce Roku. Ostatnio komponował utwory dla Orkiestry Zakazanego Miasta w Pekinie, International Contemporary Ensemble ICE z Nowego Jorku, Musiques Nouvelles z Brukseli, KNM Ensemble z Berlina, dla zespołów Kwadrofonik, Klangforum Wien, Royal String Quartet, Flute O’Clock, LutosAir i innych. W 2016 Blecharz skomponował i wyreżyserował spektakl SOUNDWORK dla ośmiu aktorów, zamówiony przez TR Warszawa, a w 2017 stworzył instalację koncertową DOM DŹWIĘKU, zamówioną przez Teatr im. Słowackiego w Krakowie, oraz instalację AXIS na generatory rytmu, syntezatory analogowe i wiolonczelę, zamówioną przez Instytut Goethego w Warszawie i Instytut Polski w Berlinie. W 2009 roku skomponował muzykę do ZMIERZCHU BOGÓW w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego z Teatru Wybrzeże.

    Adam Suprynowicz (ur. 1974) - dziennikarz, krytyk, publicysta muzyczny, redaktor serii płytowych, popularyzator muzyki. Publikuje m.in. w Ruchu Muzycznym, Vogue, Glissandzie i na portalu dwutygodnik.com. Związany z Programem 2 Polskiego Radia i Tygodnikiem kulturalnym TVP Kultura.

    O Recepcie w Starej Aptece

    Od grudnia do czerwca, w każdy drugi poniedziałek miesiąca zapraszamy Państwa na spotkania w Starej Aptece, nowo otwartej scenie Teatru Wybrzeże. W programie m.in. czytania sztuk polskich i obcych dramatopisarzy, aktorskie lektury książek polskich pisarzy oraz spotkania z autorami czy wspólne oglądanie przedstawień głośnych europejskich reżyserów teatralnych. Zachęcamy Państwa do aktywnego uczestnictwa w rozmowie, prowadzonej przez dramaturgów Teatru Wybrzeże oraz ich gości. Wstęp wolny.

  • Rodzic w Teatrze

    Miniatura projektu Rodzic w Teatrze

    Jesteś rodzicem? Chcesz wybrać się do Teatru, ale nie masz z kim zostawić dziecka? Mamy dla Ciebie idealne rozwiązanie! "Rodzic w Teatrze" zapewni Tobie i Twojemu dziecku niezapomniane wrażenia. Na teatralnym placu zabaw na Twoje dziecko czeka szereg gier ruchowych, zadań plastycznych, a nawet mała charakteryzacja...

    Najbliższy spektakl prezentowany w ramach "Rodzica w Teatrze" to: MARIA STUART z 26 maja. Czas opieki obliczony jest na pół godziny przed spektaklem do pół godziny po spektaklu. Wejście od ul. Teatralnej przez portiernię. Liczba miejsc ograniczona. Zapisy dzieci (od 3 roku życia) oraz rezerwacja miejsc na wybrane spektakle pod numerem telefonu 58 301 13 28.

    Do zobaczenia w Teatrze Wybrzeże!

  • Dyskusyjny Klub Teatralny

    Miniatura projektu Dyskusyjny Klub Teatralny
    Zapraszamy Państwa na 49. Dyskusyjny Klub Teatralny poświęcony TROJANKOM Eurypidesa. Weźmie w nim udział reżyser Jan Klata, dramaturżka Olga Śmiechowicz i zespół aktorski. Spotkanie odbędzie się w środę, 20 marca o godzinie 21.45 na Dużej Scenie. Wstęp wolny.

    O SPEKTAKLU

    Do naszych czasów nie zachowały się żadne wzmianki, by Eurypides angażował się w jakąkolwiek działalność publiczną na rzecz swojego miasta. Nie wiemy również, by przyjaźnił się z wpływowymi politykami. Możliwe, że właśnie dlatego najczęściej przegrywał w konkursach tragediowych, które każdego roku odbywały się w Atenach ku czci Dionizosa…

    Eurypidesa, który pozostawał na uboczu życia swojej społeczności cechował jednak ostry zmysł publicysty. Ten enfant terrible ówczesnej dramaturgii miał odwagę, by przemawiać własnym, często odosobnionym głosem. Doświetlał znane mity z nowej, nieoczywistej strony. Wykorzystywał je do stawiania trudnych, często bardzo niewygodnych pytań i nie podpowiadał łatwych, konsolidacyjnych odpowiedzi. W odróżnieniu od współczesnych mu artystów – przełamywał dotychczasowe konwencje tragediopisarskie i w sposób zupełnie nowy przedstawiał postaci kobiecie, które często stawały się protagonistkami jego utworów. Niejednokrotnie w sposób znaczący przewyższały inteligencją swoich scenicznych partnerów - jeżeli pamiętamy, że o wyniku konkursu tragediowego decydowali mężczyźni, tym bardziej nie powinny nas dziwić kolejne klęski Eurypidesa.

    Nie dostarczał obywatelom swojego miasta łatwej i przyjemnej rozrywki. W TROJANKACH pokazał to, czego nie opowiedział nam Homer w ILIADZIE. Jak wyglądał poranek po zdobyciu Troi. Jak kobiety, do tej pory przedstawicielki królewskiego rodu, zostały zepchnięte na samo dno ludzkiej egzystencji. Jak wygląda ich relacja ze zwycięzcami, przedstawicielami wysokiej kultury helleńskiej, którzy mordując niewinnych i bezbronnych przekraczają granice barbarzyństwa. Pracując nad tym spektaklem twórcy starali się przyjrzeć procesowi dojrzewania do zemsty - ofiar na oprawcach. Pisząc TROJANKI w kontekście trwającej wojny peloponeskiej Eurypides otwarcie krytykował imperialne ambicje Ateńczyków. Starał się im uświadomić, że w żadnym konflikcie zbrojnym nie ma zwycięzców ani zwyciężonych. Grecy z eposu Homera podobnie, jak współcześni Eurypidesowi Ateńczycy, uwierzyli, że są niepokonani i to sprawdziło na nich zgubę.

    „W nieubłaganej rozpaczy, w przekonaniu, że człowiek rodzi się i już to go gubi, Eurypides w interpretacji Jana Klaty zdaje się być gorzkim egzystencjalistą, kimś na kształt Becketta antyku. [...] Teraz Klata powrócił do Gdańska. Przed laty jego głośne inscenizacje H. i FANTA$EGO budowały wizerunek Teatru Wybrzeże za dyrekcji Macieja Nowaka. Dziś Wybrzeże jest już innym miejscem, pod kierownictwem Adama Orzechowskiego stało się jednym z najlepiej prowadzonych teatrów w kraju. [...] Choć słowa Eurypidesa dawały pokusę uderzenia w patos, Klata i jego znakomite aktorki uważają, by nie dać się mu ponieść. TROJANKI wybrzmiewają dzięki temu sucho i konkretnie. [...] Patrzę na Dorotę Kolak i przechodzą mnie dreszcze. Wiadomo nie od wczoraj, że to jest wielka aktorka. Tyle że teraz – z większą niż jeszcze nie tak dawno intensywnością – pokazuje, że może zrobić wszystko, trafiając idealnie w każdy ton. Jako Hekabe ma w sobie esencję tragedii Eurypidesa, ale i cierpienie każdej matki, wraz z dziećmi tracącej uzasadnienie do życia. To wstrząsające. Siłę TROJANEK Klaty buduje jednak cały zespół Wybrzeża. [...] Klata buduje poczucie tragizmu, a potem pokazuje, że to był tylko błysk, bo już do takich myśli i uczuć nie jesteśmy zdolni. Przyzwyczajamy się. I właśnie to w znakomitych gdańskich TROJANKACH jest najbardziej przerażające.”

    Jacek Wakar, kwartalnik Więź

    Eurypides
    TROJANKI
    Przekład: Jerzy Łanowski
    Reżyseria: Jan Klata
    Współpraca dramaturgiczna: Olga Śmiechowicz
    Scenografia i kostiumy: Mirek Kaczmarek
    Muzyka: Michał Nihil Kuźniak
    Ruch sceniczny: Maćko Prusak
    Asystent reżysera: Marcin Starosta
    Inspicjent: Jerzy Kosiła
    Sufler: Katarzyna Wołodźko

    Osoby dramatu: Dorota Kolak - Hekabe, Jacek Labijak - Posejdon, Sylwia Góra-Weber - Atena, Piotr Biedroń - Zjawa Polydora, Magdalena Boć - Akanta, Sylwia Góra-Weber - Apolonia, Agata Bykowska - Enyo, Małgorzata Brajner - Sophia, Cezary Rybiński - Talthybios, Małgorzata Gorol - Kasandra, Magdalena Gorzelańczyk - Polyksena, Michał Kowalski - Odyseusz, Antoni Łaciński/Marcel Pawłowski - Astyanaks, Katarzyna Dałek - Andromacha, Michał Jaros - Neoptholemos, Grzegorz Gzyl - Menelaos, Katarzyna Figura - Helena, Robert Ninkiewicz - Agamemnon, Krzysztof Matuszewski - Polymestor, Jacek Labijak - Theoklymenos

    Premiera: 8 września 2018 roku na Dużej Scenie

    Czas: 2 godziny 30 minut (jedna przerwa)

    O DYSKUSYJNYM KLUBIE TEATRALNYM

    Celem Dyskusyjnego Klubu Teatralnego jest stworzenie miejsca otwartej dyskusji pomiędzy publicznością, twórcami i współtwórcami spektaklu. Chcemy nie tylko stworzyć widzom możliwość skonfrontowania swoich wrażeń i rozmowy o przedstawieniu, ale także sprowokować do podjęcia szerszej, wychodzącej poza ramy teatru dyskusji. Wszyscy uczestnicy Dyskusyjnego Klubu Teatralnego otrzymają kupony rabatowe uprawniające do zakupu 2 biletów w cenie 20 zł na spektakle grane w nadchodzącym miesiącu. Osoby, które zbiorą minimum 5 kuponów otrzymają Kartę Przyjaciela Teatru upoważniającą do rabatu przy zakupie biletów w ciągu całego sezonu.

    Pobierz regulamin dotyczący promocji cenowych DKT

  • Lekcje Niegrzeczności

    Miniatura projektu Lekcje Niegrzeczności

     

    LEKCJE NIEGRZECZNOŚCI to przegląd literatury starszej i nowszej w formie udramatyzowanych czytań z domieszką magii teatru, których wspólnym mianownikiem jest różnorako pojmowany, obecny w literaturze dziecięcej od zawsze, „bohater niepokorny".

    LEKCJE NIEGRZECZNOŚCI przeznaczone są dla widzów od 6 roku życia. 

    lekcje niegrzecznosci
  • Wybrzeże Sztuki

    Miniatura projektu Wybrzeże Sztuki

    Szanowni Państwo, Drodzy Widzowie! 16 września zakończyła jubileuszowa 10. edycja naszego przeglądu Wybrzeże Sztuki. W jego ramach zaprezentowaliśmy z powodzeniem premierę TROJANEK Eurypidesa w reżyserii Jana Klaty, spektakl MURZYNI WE FLORENCJI Vedrany Rudan w reżyserii Iwony Kempy z Teatru Nowego Proxima, POD PRESJĄ wg scenariusza i w reżyserii Mai Kleczewskiej z Teatru Śląskiego, ZAPISKI Z WYGNANIA Sabiny Baral w reżyserii Magdy Umer z Teatru Polonia, PRZEBUDZENIE WIOSNY Franka Wedekinda w reżyserii Kuby Kowalskiego z Teatru Studyjnego Szkoły Filmowej, BELLA FIGURA Yasminy Rezy w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego oraz ŚMIERĆ BIAŁEJ POŃCZOCHY Mariana Pankowskiego w reżyserii Adama Orzechowskiego. Frekwencja na wszystkich przedstawieniach wyniosła sto procent! Dziękujemy Państwu za obecność i już teraz zapraszamy na kolejną edycję Wybrzeża Sztuki. Zapraszamy również do obejrzenia naszej galerii zdjęć!

    „Teatralne święto, jakie przygotowali widzom organizatorzy dziesiątej, jubileuszowej edycji Wybrzeża Sztuki obfitowało w repertuar zróżnicowany, semantycznie przebogaty, uderzający w receptory moralności. Publiczność musiała mieć się na baczności. Z wygody i bezpiecznego dystansu teatralnego fotela skutecznie wytrącało ją podszczypywanie nonkonformistycznego, mocnego i bezkompromisowego przekazu scenicznego. Naprawdę warto było zanurzyć się w tym estetycznym niepokoju.”

    Anna Kołodziejska, Teatralia Trójmiasto

    „Gdyby szukać wspólnego mianownika dla tegorocznego Wybrzeża Sztuki, z pewnością wskazać by wypadało koncentrację na losie kobiet niezrozumianych i porzuconych, niemieszczących się w ramach społecznych oczekiwań, hańbionych, upokarzanych i cierpiących. Dopiero na tle ich dramatu rozgrywają się dramaty całych społeczności. Skromnie, ale treściwie - tak najkrócej można by podsumować mijającą, dziesiątą edycję Wybrzeża Sztuki - wydarzenia, które decyzją dyrekcji Teatru Wybrzeże nie pretenduje do miana festiwalu i jest przeglądem bieżącej polskiej dramaturgii oraz próbą uchwycenia pulsu teatru, który wywołuje emocje, polemiki i jest szeroko komentowany w kraju.”

    Łukasz Rudziński, Trójmiasto.pl

    „W nieubłaganej rozpaczy, w przekonaniu, że człowiek rodzi się i już to go gubi, Eurypides w interpretacji Jana Klaty zdaje się być gorzkim egzystencjalistą, kimś na kształt Becketta antyku. [...] Teraz Klata powrócił do Gdańska. Przed laty jego głośne inscenizacje H. i FANTA$EGO budowały wizerunek Teatru Wybrzeże za dyrekcji Macieja Nowaka. Dziś Wybrzeże jest już innym miejscem, pod kierownictwem Adama Orzechowskiego stało się jednym z najlepiej prowadzonych teatrów w kraju. [...] Choć słowa Eurypidesa dawały pokusę uderzenia w patos, Klata i jego znakomite aktorki uważają, by nie dać się mu ponieść. TROJANKI wybrzmiewają dzięki temu sucho i konkretnie. [...] Patrzę na Dorotę Kolak i przechodzą mnie dreszcze. Wiadomo nie od wczoraj, że to jest wielka aktorka. Tyle że teraz – z większą niż jeszcze nie tak dawno intensywnością – pokazuje, że może zrobić wszystko, trafiając idealnie w każdy ton. Jako Hekabe ma w sobie esencję tragedii Eurypidesa, ale i cierpienie każdej matki, wraz z dziećmi tracącej uzasadnienie do życia. To wstrząsające. Siłę TROJANEK Klaty buduje jednak cały zespół Wybrzeża. [...] Klata buduje poczucie tragizmu, a potem pokazuje, że to był tylko błysk, bo już do takich myśli i uczuć nie jesteśmy zdolni. Przyzwyczajamy się. I właśnie to w znakomitych gdańskich TROJANKACH jest najbardziej przerażające.”

    Jacek Wakar, kwartalnik Więź

    „Jubileuszowa edycja okazała się jedną z ciekawszych, festiwalowych propozycji tego roku na Pomorzu.”

    Wiktoria Formella, Nowa Siła Krytyczna

    O WYBRZEŻU SZTUKI

    Wybrzeże Sztuki to coroczne święto miłośników teatru, bogate w najciekawsze, najwybitniejsze i najgłośniejsze spektakle prezentowane na polskich scenach. Dotychczasowe edycje naszego przeglądu dały trójmiejskiej publiczności możliwość obejrzenia m.in. OCZYSZCZONYCH Krzysztofa Warlikowskiego, TANGA Jerzego Jarockiego, WYCINKI HOLZFÄLLEN Krystiana Lupy, TRYLOGII Jana Klaty, W IMIĘ JAKUBA S. Pawła Demirskiego i Moniki Strzępki, MIĘDZY NAMI DOBRZE JEST Grzegorza Jarzyny. Przez sceny Wybrzeża Sztuki przewinęło się wielu wybitnych polskich aktorów. W mistrzowskich kreacjach nasza publiczność mogła podziwiać m.in. Krystynę Jandę, Danutę Stenkę, Annę Dymną, Maję Komorowską, Magdalenę Cielecką, Maję Ostaszewską, Danutę Szaflarską, Kingę Preis, Jana Peszka, Jana Frycza, Piotra Machalicę, Jerzego Trelę, Jana Englerta, Grzegorza Małeckiego, Krzystofa Globisza i Zbigniewa Zapasiewicza.

     

Poprzednie Edycje