Dorota Kolak

Pochodzi z krakowskiej rodziny, w której losy teatr był wpisany od co najmniej trzech pokoleń. W roku 1980 ukończyła krakowską PWST. Karierę aktorską rozpoczęła na deskach Teatru im. Bogusławskiego w Kaliszu. Była tam jednak krótko. Zaraz potem - w roku 1982 została aktorką Teatru Wybrzeże, gdzie dzięki wybitnym kreacjom i uznaniu publiczności i krytyki zdobyła pozycję gwiazdy. Gra najczęściej postacie mroczne, skomplikowane, o zabarwieniu dramatycznym. Jak sama mówi: „Te role, które są dla mnie najważniejsze, to role wariatki albo kobiety nad przepaścią, kompletnie pokręconej w środku, szalonej, a nie grzecznej czy dobrze ułożonej". Do jej najwybitniejszych ról należą: rola tytułowa w ANTYGONIE Sofoklesa w reżyserii Marka Okopińskiego (1983), Maja Ochołowska w OPĘTANYCH Witolda Gombrowicza w reżyserii Tadeusza Minca (1987), Felice w PUŁAPCE Tadeusza Różewicza w reżyserii Krzysztofa Babickiego (1984), Maria Timofiejewna Lebiadkin w BIESACH Fiodora Dostojewskiego w reżyserii Krzysztofa Babickiego (1992), rola tytułowa w PANNIE JULII Augusta Strindberga w reżyserii Krzysztofa Babickiego (1990), Katarzyna w POSKROMIENIU ZŁOŚNICY Williama Shakespeare'a w reżyserii Anny Polony (1993), Marjorie w AŻ DO BÓLU Williama Mastrosimone'a w reżyserii Adama Orzechowskiego (1994), Maria w WOYZECKU Georga Büchnera w reżyserii Rudolfa Zioło (1995), Solange w POKOJÓWKACH Jeana Geneta w reżyserii Krzysztofa Babickiego (1997), Elwira w MĘŻU I ŻONIE Aleksandra Fredry w reżyserii Anny Augustynowicz (2002), Janina Węgorzewska w MATCE Stanisława Ignacego Witkiewicza w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego (2003), Tamora w TYTUSIE ANDRONIKUSIE Williama Shakespeare'a w reżyserii Moniki Pęcikiewicz (2006), Matka w G®UPIE LAOKOONA Tadeusza Różewicza w reżyserii Jarosława Tumidajskiego (2007), Alexandra del Lago w SŁODKIM PTAKU MŁODOŚCI Tennessee Williamsa w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego (2008), Sophie von Essenbeck w ZMIERZCHU BOGÓW Luchino Viscontiego w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego (2009), Dulcie Barker w NASZYCH NAJDROŻSZYCH Philipa Osmenta w reżyserii Rudolfa Zioło (2010), Myra Bolton w NA POCZĄTKU BYŁ DOM Doris Lessing w reżyserii Anny Augustynowicz (2011), Barbara w SEKSIE DLA OPORNYCH i RAJU DLA OPORNYCH Michele Riml w reżyserii Krystyny Jandy (2012, 2015), rola tytułowa w MARII STUART Friedricha Schillera w reżyserii Adama Nalepy (2014). Dorota Kolak ma na swoim koncie także liczne role w Teatrze Telewizji, filmach oraz serialach. Jest laureatką wielu prestiżowych nagród, m.in. Nagrody Aktorskiej na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (najlepsza drugoplanowa rola kobieca za rolę Ireny w filmie JESTEM TWÓJ), Nagród Aktorskich na Opolskich Konfrontacjach Teatralnych (za rolę Janiny Węgorzewskiej w MATCE oraz za rolę Elwiry w przedstawieniu MĄŻ I ŻONA), Nagród Aktorskich na Kaliskich Spotkaniach Teatralnych (za rolę Julii Giuli w CIENIU, za rolę Marii Liebidkiny w BIESACH, Grand Prix za rolę Alexandry del Lago w SŁODKIM PTAKU MŁODOŚCI, za rolę Myry Bolton w NA POCZĄTKU BYŁ DOM), Nagród Aktorskich w Ogólnopolskim Konkursie na Teatralną Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Europejskiej (za rolę Tamory w TYTUSIE ANDRONIKUSIE oraz za rolę Sophie von Essenbeck w ZMIERZCHU BOGÓW). Dorota Kolak jest także laureatką wielu trójmiejskich laurów, m.in. Nagrody Teatralnej Wojewody Gdańskiego za rolę Marii Liebiedkiny w BIESACH oraz za rolę Janiny Węgorzewskiej w MATCE, Nagrody Miasta Gdańska w dziedzinie kultury za rolę Janiny Węgorzewskiej w MATCE, nagrody trójmiejskiej Gazety Wyborczej SZTORM ROKU za rolę Janiny Węgorzewskiej w MATCE i za rolę Alexandry del Lago w SŁODKIM PTAKU MŁODOŚCI. W 2008 roku z rąk podsekretarza stanu w MKiDN Tomasza Merty odebrała Srebrny Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Dorota Kolak jest również bardzo cenionym pedagogiem - prowadzi zajęcia na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz w Gdyńskiej Szkole Filmowej.

Napisz do mnie Link otwiera okno klienta poczty