Mickiewicz. Dziady. Performance

Spektakl jest próbą "odzyskania" i racjonalizacji narracji romantycznej, przez wiele dziesięcioleci manipulowanej i wulgaryzowanej, wykorzystywanej do dziś doraźnie przez polityków, kościół katolicki, a także przez rynek i media, środowiska tworzące na jej bazie nowe wersje starych mitologii.

„No i mamy DZIADY posmoleńskie. Pawłowi Wodzińskiemu pierwszemu udało się pokazać, jak jedna opcja polityczna - albo raczej ruch ludowy - zawłaszcza tradycję polskiego romantyzmu. Nie przestraszył się kolejnego mesjanistycznego szantażu, który dokonuje się na naszych oczach. Nie złości go łączenie spraw boskich i narodowych, nie odrzuca wściekłego, mitotwórczego czytania polityki i historii. Nie tak dawno pytał Jan Klata: „Jak obronić obrońców krzyża?". Bydgoskie DZIADY nie tyle bronią ich racji, ile umiejscawiają je w porządku polskich rewolt i schizm. Zdaniem Wodzińskiego utwór Mickiewicza zawsze był antysystemowy i antysalonowy, prowincjonalny i bluźnierczy. Zabiera więc DZIADY z uniwersytetów na place, ze scen narodowych w mrok i brud."

Łukasz Drewniak, Przekrój

Spektakl zrealizowany przez Teatr Polski w Bydgoszczy.

  • Premiera:
  • Czas trwania: 3 godziny 10 minut (jedna przerwa)
  • Reżyseria światła: Agata Skwarczyńska
  • Reżyseria: Paweł Wodziński
  • Ruch sceniczny: Aneta Jankowska
  • Scenografia: Paweł Wodziński
  • Kierownictwo wokalne: Agnieszka Sowa
  • Muzyka: Stefan Węgłowski
  • Wideo: Remigiusz Zawadzki
  • Kostiumy: Agata Skwarczyńska
  • Asystent reżysera: Anna Włodarska

Aktualności

  • Zdjęcie artykułu Aneks do Wybrzeża Sztuki

    Aneks do Wybrzeża Sztuki

    Trwa jesienny aneks do IV edycji Wybrzeża Sztuki. Za nami prezentacja TĘCZOWEJ TRYBUNY 2012, MICKIEWICZ. DZIADY. PERFORMANCE, NIE-BOSKIEJ KOMEDII i SPRAWY OPERACYJNEGO ROZPOZNANIA. Przed nami jeszcze jeden spektakl - PAN TADEUSZ Adama Mickiewicza w reżyserii Jarosława Tumidajskiego.
    Więcejo "Aneks do Wybrzeża Sztuki"