Zapraszamy Państwa na VIII edycję przeglądu, który trwa od 30 października do 12 listopada. Podczas tegorocznej edycji na deskach Teatru Wybrzeże prezentujemy najciekawsze i najgłośniejsze spektakle minionego i obecnego sezonu.
Za nami KONCERT ŻYCZEŃ z Danutą Stenką, WRÓG LUDU w reżyserii Jana Klaty, Pożar w Burdelu z DZIEWCZYNĄ Z MARSZU NIEPODLEGŁOŚCI, nasz i Eweliny Marciniak PORTRET DAMY oraz mistrz Krystian Lupa i jego rekonstrukcja spektaklu dyplomowego sprzed dwudziestu lat - MACIEJ KORBOWA I BELLATRIX Witkacego. Wybrzeże Sztuki zakończy w tym roku Krystyna Janda jako Maria Callas.
O WYBRZEŻU SZTUKI
Wybrzeże Sztuki to coroczny przegląd najciekawszych, najwybitniejszych i najgłośniejszych, a czasami również kontrowersyjnych spektakli prezentowanych na polskich scenach. Dzięki dotychczasowym siedmiu edycjom naszego przeglądu trójmiejska publiczność mogła zobaczyć mistrzowskie przedstawienia Jerzego Jarockiego, Grzegorza Jarzyny i Krystiana Lupy, słynne, oryginalne spektakle Krzysztofa Warlikowskiego, Jana Klaty, Kornéla Mundruczó, Pawła Świątka, Krzysztofa Garbaczewskiego, Radosława Rychcika, Iwana Wyrypajewa, Mai Kleczewskiej i duetu Demirski & Strzępka. Przez sceny Wybrzeża Sztuki przewinęło się wielu wybitnych polskich aktorów. W mistrzowskich kreacjach nasza publiczność mogła podziwiać obok Krystyny Jandy m.in. Danutę Stenkę, Annę Dymną, Maję Komorowską, Krystynę Jandę, Danutę Szaflarską, Kingę Preis, Jana Peszka, Jana Frycza, Piotra Machalicę, Jerzego Trelę, Jana Englerta, Tomasza Karolaka i Zbigniewa Zapasiewicza.
SZCZEGÓŁOWY PROGRAM
30 i 31 października, Duża Scena, godzina 19.00
ŁAŹNIA NOWA, TR WARSZAWA
Franz Xaver Kroetz
KONCERT ŻYCZEŃ
Przekład: Danuta Żmij-Zielińska
Reżyseria: Yana Ross
Scenografia: Simona Biekšaité
Dramaturgia: Aśka Grochulska
Audiosfera: Aśka Grochulska
Reżyseria światła: Mats Öhlin
Kurator projektu: Marcin Zawada
Spektakl Yany Ross oparty jest na tekście niemieckiego dramatopisarza Franza Xavera Kroetza. KONCERT ŻYCZEŃ w odróżnieniu od klasycznie skonstruowanego dramatu składa się jedynie z rozbudowanych didaskaliów, które stanowić mają partyturę i komentarz do scenicznych działań. Bohaterką jest pięćdziesięcioletnia kobieta, stenotypistka. Urządzenie i umeblowanie jej mieszkania odpowiada stylowi współczesnej cywilizacji mieszczańskiej. Otoczona barwnością efektownych reklam i opakowań, szalenie pedantyczna i zorganizowana, nie potrafi przezwyciężyć swej samotności. Społeczeństwo, w którym żyje, także nie pomaga jej w rozwiązaniu problemów, skazując na wykluczenie i izolację. Kroetz tworzy obraz świata, w którym jednostka jest zdana na samotność, a jej pojedynczy los ginie gdzieś w wielkomiejskim tempie życia. Dramatopisarz bierze również pod lupę zachowania i moralność klasy średniej, która w obliczu zmian społecznych i kulturowych, musi na nowo wypracować i określić swoją tożsamość. Główną i jedyną rolę w spektaklu Yany Ross gra Danuta Stenka, aktorka Teatru Narodowego.
„KONCERT ŻYCZEŃ Xavera Kroetza, koprodukcja nowohuckiej Łaźni Nowej i TR Warszawa z wybitną rolą Danuty Stenki, to pełna suspensu nuda życia, którą ogląda się niczym hitchcockowski thriller"
Łukasz Maciejewski, Wprost
W spektaklu Danucie Stence, aktorce Teatru Narodowego towarzyszy - jako głos z radia - Wojciech Mann.
Premiera: 9 stycznia 2015 roku
Czas trwania: 1 godzina i 5 minut (bez przerw)
Spektakl zalecany dla widzów od 15 roku życia.
Widownia niestandardowa (wyłącznie miejsca stojące).
3 listopada, Duża Scena, godzina 19.00
NARODOWY STARY TEATR
Henrik Ibsen
WRÓG LUDU
Przekład: Anna Marciniakówna
Reżyseria: Jan Klata
Scenografia, kostiumy, światło: Justyna Łagowska
Choreografia: Maćko Prusak
Muzyka: Robert Piernikowski
Opracowanie tekstu i dramaturgia: Michał Buszewicz
Ibsen napisał WROGA LUDU w roku 1882, ale odsłonięte w nim bezduszne mechanizmy pozostają przerażająco aktualne AD 2015. Małe, uzdrowiskowe miasteczko w południowej Norwegii staje się w interpretacji Jana Klaty miejscem rządzącym się bardzo specyficznymi zasadami. Jak mówi o mieszkańcach burmistrz Peter Stockmann: „Ludzie najlepiej czują się ze starymi, dobrymi ideami, które już sobie przyswoili". Przyzwyczajenia i niechęć do zmian ścierają się w nim z poczuciem zagrożenia, któremu należy zapobiec. Badania doktora Tomasa Stockmanna ujawniające nieprawidłowe położenie wodociągu i regularne zatruwanie wody kąpieliska mają potencjał rewolucyjny, godzą jednak w interesy władz miasta, a impas sytuacji potęguje bliskie pokrewieństwo między uzdrowiskowym lekarzem a burmistrzem. Jak rozłożą się sympatie mieszkańców miasteczka? A przede wszystkim od czego to zależy? Wydawać by się mogło, że posiadający poparcie społeczne doktor bez problemu wprowadzi ulepszenia w wodociągach. Ale czy jego działania nie zmienią przypadkiem tak wygodnego układu, który funkcjonuje od lat bez zarzutu? A może badania doktora Stockmanna są oszustwem obliczonym na przejęcie władzy w miasteczku? Z pewnością każda zmiana jest podejrzana.
„Miał rację Tadeusz Kantor, który mówił, że do teatru nie wchodzi się bezkarnie. Konfrontowanie się ze sztuką powinno boleć, sprawiać, że w fotelu jest nam niewygodnie. I z WROGIEM tak właśnie jest."
Łukasz Gazur, Dziennik Polski
W spektaklu występują: Juliusz Chrząstowski, Małgorzata Zawadzka, Monika Frajczyk, Radosław Krzyżowski, Zbigniew Ruciński, Michał Majnicz, Bogdan Brzyski, Bolesław Brzozowski, Zbigniew Kosowski oraz Ania Komorek i Maciek Trybus.
Premiera: 3 października 2015
Czas: 2 godziny (bez przerw)
5 i 6 listopada, Duża Scena, godzina 19.00
POŻAR W BURDELU
Maciej Łubieński & Michał Walczak
DZIEWCZYNA Z MARSZU NIEPODLEGŁOŚCI
Reżyseria: Michał Walczak
Muzyka: Wiktor Stokowski&Michał Górczyński
Choreografia: Bartosz Figurski
Scenografia: Marta Kodeniec, Alicja Kokosińska
Kostiumy: Diana Szawłowska
Charakteryzacja: Beata Borowska
Światło: Tadeusz Perkowski
Dźwięk: Mateusz Skalski
Inspicjent: Maksymilian Dobrzyński
Pożar w Burdelu to artyści związani początkowo z Chłodną 25, następnie z Barem Studio, Teatrem WARSawy i Nowym Teatrem. Pod kierownictwem Michała Walczaka i Macieja Łubieńskiego stworzyli szaloną BurdelTrupę, pokazującą co miesiąc życie miasta w krzywym zwierciadle. Każdy odcinek opowiada o tym, o czym aktualnie mówi Warszawa, ale nie zapomina też o historii i legendach stolicy. Bohaterami spektakli są m.in. mieszkańcy Miasteczka Wilanów, Duch Byłego Naczelnika Wydziału Estetyki, hipsterzy czy Podpalacz Tęczy.
Burdeltata stworzył neorodzinie bezpieczną przystań na Placu Hallera, pielęgnuje burdelogródek, łowi ryby z Kapitan Wyderka, marzy o autonomii sztuki. Czy po wyborach uda mu się uciec przed polityką, gdy jeden z członków Burdelu zapragnie odebrać mu władzę a córka dołączy do obozu narodowego? Już wkrótce najbardziej prawicowy i autorytarny burdelodcinek! Nadchodzi dzika, nieobliczalna, śliczna i bardzo patriotyczna - DZIEWCZYNA Z MARSZU NIEPODLEGŁOŚCI czyli 27 odcinek Pożaru w Burdelu.
„Trzeba krzyczeć: Ludzie, idźcie do burdelu na Pożar!. To miejsce, które trzeba było wynaleźć, które uwalnia od wstydów i kompleksów, od zahamowań i rozczarowań, uczy rozmowy i dystansu."
Piotr Gruszczyński, portal Dwutygodnik
W spektaklu występują: Najlepszy towar w mieście - Monika Babula, Karolina Czarnecka, Magdalena Łaska, Lena Piękniewska, Agnieszka Przepiórska, Andrzej Konopka, Mariusz Laskowski, Maciej Łubieński, Tomasz Drabek, gościnnie Wojan Trocki oraz Burdelband - Wiktor Stokowski, Michał Górczyński, Marcin Wippich, Maciej Łubieński.
Premiera: 31 października 2015
Czas: 1 godzina 45 minut (bez przerw)
Spektakl zalecany dla widzów dorosłych.
Produkcja: Pożar w Burdelu/Igor Znyk
8 i 9 listopada, Duża Scena, godzina 19.00
TEATR WYBRZEŻE
Henry James / Magda Kupryjanowicz
PORTRET DAMY
Reżyseria: Ewelina Marciniak
Scenografia, kostiumy, reżyseria światła: Katarzyna Borkowska
Ruch sceniczny: Dominika Knapik
Muzyka na żywo: CHŁOPCY KONTRA BASIA - Agnieszka Derlak, Barbara Derlak, Marcin Nenko
Wideo: Arkadiusz Biedrzycki
Asystent reżysera: Michał Jaros
Inspicjent: Jerzy Kosiła
Lata 70-te XIX wieku. Do wybrzeży wiktoriańskiej Anglii przybija statek z Nowego Jorku, a na jego pokładzie - Isabela Archer, młoda Amerykanka o wyjątkowej urodzie i nie mniej wyjątkowym charakterze. Zafascynowana europejską kulturą, wkrótce sama zacznie wzbudzać fascynację dwóch angielskich dżentelmenów. Sprawy dodatkowo skomplikują się, gdy w ślad za nią ruszy jej amerykański wielbiciel. Wbrew swoim oczekiwaniom, niezależna dotychczas Isabela, w małżeństwie z jednym z adorujących ją mężczyzn zacznie upatrywać swojego przeznaczenia. Czy jednak jej wybór okaże się słuszny?
Jeden z najszerzej komentowanych i najwyżej ocenianych spektakli minionego sezonu. Za reżyserię PORTRETU DAMY Ewelina Marciniak została nominowana do Nagrody im. Konrada Swinarskiego, natomiast Katarzyna Dałek za rolę Isabel Archer została nominowana do prestiżowej Nagrody im. Aleksandra Zelwerowicza.
„W PORTRECIE DAMY Ewelina Marciniak tworzy teatr współczesny à rebours, podpinając jego energię pod XIX-wieczny sceniczny tranzystor. Efekt jest znakomity."
Paweł Soszyński, Dwutygodnik
W spektaklu występują: Katarzyna Dałek, Katarzyna Michalska, Krzysztof Matuszewski, Michał Jaros, Piotr Biedroń, Sylwia Góra-Weber, Marek Tynda, Jakub Mróz, Małgorzata Brajner, Agata Bykowska oraz zespół CHŁOPCY KONTRA BASIA: Barbara Derlak, Agnieszka Derlak i Marcin Nenko, a także Roksana Grulkowska.
Prapremiera: 17 maja 2015 roku na Dużej Scenie
Czas: 3 godziny (jedna przerwa)
Spektakl zalecany dla widzów od 15 roku życia.
9 listopada, Scena Malarnia, godzina 19.00
ŁAŹNIA NOWA, TEATR IMKA
Stanisław Ignacy Witkiewicz
MACIEJ KORBOWA I BELLATRIX
Rekonstrukcja spektaklu dyplomowego PWST w Krakowie z 1993 roku w reżyserii i w scenografii Krystiana Lupy
Asystent reżysera: Tomasz Węgorzewski
Kostiumy: Piotr Skiba
Opracowanie muzyczne: Radosław Krzyżowski
Pierwsza i druga część spektaklu (MATERIA PIERWOTNA): reżyseria Krystian Lupa
Trzecia część spektaklu (MATERIA MITYCZNA): reżyseria Tomasz Węgorzewski
MACIEJ KORBOWA I BELLATRIX Witkacego przedstawia historię zbioru indywiduów, dotkliwie odczuwających znużenie i rozczarowanie dotychczasową przygodą w sztuce. Pod wodzą charyzmatycznego Mistrza Korbowy, w trakcie narkotycznych sesji, artyści próbują radykalnie przewartościować swoje człowieczeństwo zarazem poszukując nowej formy.
Przedstawienie Krystiana Lupy w Łaźni Nowej jest próbą powrotu do inicjalnego doświadczenia sprzed dwudziestu lat - rekonstrukcją MACIEJA KORBOWY I BELLATRIX, spektaklu dyplomowego absolwentów krakowskiej PWST wówczas przygotowanego w dwóch wzajemnie dopełniających się wersjach: MATERIA MITYCZNA i MATERIA PIERWOTNA. Konfrontacja aktorów z przedstawieniem z 1993 roku, w którym grali u progu swojej kariery, wznawianym obecnie niczym seans spirytystyczny, zasadza się na mierzeniu się z własną pamięcią, ówczesną wrażliwością artystyczną i duchową oraz wyobrażeniem zagranej przed laty roli. W rycie spektaklu z przeszłości zderzają się i wzajemnie przenikają doświadczenia przeszłe i teraźniejsze, zmienne, naznaczone upływem czasu diagnozy, dotyczące kondycji artysty, naszego świata, kultury oraz możliwości duchowej i artystycznej transgresji.
„MACIEJ KORBOWA... to fascynujące pole obserwacji zarówno dla widzów, jak też samego reżysera, który z offu na bieżąco komentuje rozgrywające się wydarzenia."
Jan Bończa-Szabłowski, Rzeczpospolita
W spektaklu występują: Małgorzata Maślanka, Barbara Szotek-Stonawski, Agnieszka Trzyna, Joanna Żurawska- Federowicz, Paweł Deląg, Radosław Krzyżowski, Tadeusz Łomnicki, Artur Rzegocki.
Premiera: 28 kwietnia 2015
Czas: 3 godziny i 40 minut (dwie przerwy)
11 i 12 listopada, Duża Scena, godzina 19.00
OCH-TEATR
Terrence McNally
MARIA CALLAS. MASTER CLASS
Przekład: Elżbieta Woźniak
Reżyseria: Andrzej Domalik
Konsultacja wokalna: Joanna Cortes
Scenografia i kostiumy: Krystyna Janda i Andrzej Domalik
Światło: Andrzej Domalik i Waldemar Zatorski
Projekcja multimedialna: Paweł Szymczyk
Asystent scenografa i kostiumologa: Małgorzata Domańska
Producent wykonawczy i asystent reżysera: Alicja Przerazińska
Powrót Callas. Po latach, po wielu nowych opracowaniach Jej życia, setkach materiałów zamieszonych przez ostatnie 20 lat, wywiadów i filmów na youtube, po dwóch biograficznych filmach kinowych i kilku telewizyjnych, nowa interpretacja niezwykłego tekstu teatralnego Terrence'a McNally'ego MARIA CALLAS. MASTER CLASS (prapremiera w warszawskim Teatrze Powszechnym 16 września 1997 pod tytułem MARIA CALLAS. LEKCJA ŚPIEWU). I znów reżyseruje Andrzej Domalik, w roli Marii Callas na nowo Krystyna Janda, w nowym ujęciu. To wielokrotnie nagradzany, grany na całym świecie tekst. O miłości do sztuki. Do muzyki. Fascynujący. Dowodzący tezy, że życie bez sztuki nie ma sensu. Że sztuka potrafi sprawić, że wszystko, nawet codzienność, nabiera bogactwa i wartości. Opowieść o artystce, która z kolei sztuce oddała wszystko. Sztuce, która uczyniła ją szczęśliwą i podziwianą, a jednocześnie - samotną i zawiedzioną życiem. Wielka opowieść o pracy, warsztacie i relacji artysty z publicznością.
„MARIA CALLAS w warszawskim Och-Teatrze to najlepsza od lat rola Krystyny Jandy. Wybitna aktorka dała jej własną gorycz, własną ironię, własną wiarę w siłę sztuki."
Jacek Wakar, Dziennik Gazeta Prawna
W spektaklu występują: Krystyna Janda, Marta Wągrocka, Jolanta Wagner, Rafał Bartmiński, Mateusz Dębski, Michał Zieliński.
Premiera: 3 września 2015 rok
Czas: 2 godziny i 20 minut (jedna przerwa)
BILETY
KONCERT ŻYCZEŃ - normalny: 70zł, ulgowy: 50zł
WRÓG LUDU - normalny: 70zł, ulgowy: 50zł
MACIEJ KORBOWA I BELLATRIX - normalny: 70zł, ulgowy: 50zł
DZIEWCZYNA Z MARSZU NIEPODLEGŁOŚCI - normalny: 60zł, ulgowy: 40zł
MARIA CALLAS. MASTER CLASS - normalny: 80zł, ulgowy: 60zł
PORTRET DAMY - normalny: 40zł, ulgowy: 30zł
Wejściówki na wolne miejsca w sprzedaży pół godziny przed spektaklem - 30zł
Karnet - normalny: 240 zł, ulgowy: 200 zł (zawiera 6 biletów, po jednym na każdy tytuł)
ORGANIZATORZY
Organizatorem Wybrzeża Sztuki jest Teatr Wybrzeże. Wybrzeże Sztuki powstało przy wsparciu Urzędu Miasta Gdańska, Samorządu Województwa Pomorskiego oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
SPONSOR
Sponsorem VIII edycji Wybrzeża Sztuki jest Grupa Energa.
Uprzejmie informujemy, że w dniach 24-25.12 kasy biletowe będą nieczynne. 26 grudnia kasa w Gdańsku będzie otwarta na dwie godziny przed rozpoczęciem spektaklu. Kasa w Sopocie będzie zamknięta.
15 grudnia wyruszyliśmy w podróż pociągiem po teatralnych przestrzeniach. Konduktor na wstępie ogłosił, że jesteśmy spóźnieni i nikt na nas nie czeka. Bo w Europie nikt już na nikogo nie czeka. Pociąg nie zatrzymuje się na żadnej stacji i nie wiadomo, dokąd jedzie.
Zapraszamy do spędzenia wyjątkowego wieczoru sylwestrowego w Teatrze Wybrzeże! Na naszych widzów czeka niezapomniany czas w pięknych przestrzeniach Teatru z towarzyszeniem muzyki na żywo. Na Dużej Scenie, w tym szczególnym dniu dwukrotnie zaprezentujemy „Wszystko szwindel”. Na Scenie Kameralnej zagramy „Szklaną menażerię”.