PRZEJŚCIE

PRZEJŚCIE

Szanowni Państwo, drodzy widzowie, serdecznie zapraszamy na PRZEJŚCIE...

…symboliczne – z jubileuszowego sezonu 2016/2017 w kolejny nieprzewidywalny sezon artystyczny

…rzeczywiste – po doprowadzonej już do stanu surowego całkiem nowej STAREJ APTECE

…sentymentalne – po minionych 70 latach naszej historii, zamkniętych w dwutomowym wydawnictwie TEATR WYBRZEŻE 1946-2017. KRONIKA

...autorskie – po naszych dziejach, ujętych przez tandem Paczocha/Orzechowski w formę spektaklu URODZINY CZYLI CEREMONIE ŻAŁOBNE W CZAS RADOSNEGO ŚWIĘTA

Wstęp za okazaniem zaproszenia.

PRZEJŚCIE rozpoczniemy dzisiaj o godzinie 17.00 w Starej Aptece.

PRZEBUDOWA TEATRU WYBRZEŻE

W Teatrze Wybrzeże trwają prace budowlane, których efektem będzie powstanie nowej sceny Stara Apteka, modernizacja istniejącej Sceny Malarnia oraz Dużej Sceny, a także podniesienie jakości przestrzeni ulicy Teatralnej. Realizacja inwestycji została podzielona na kilka etapów, zakończenie wszystkich prac planowane jest na 2020 rok. Teatr dysponuje pełną dokumentacją projektową oraz wymaganymi pozwoleniami dla całego zakresu prac. W 2015 roku wykonano dokumentację techniczną i uzyskano pozwolenie na budowę dla większości planowanych prac. Dokumentacja została wykonana przez Autorską Pracownię Architektoniczną - Jacek Bułat z Poznania. Pozostałe prace projektowe wykonane zostały odrębnie przez pracownię WAPA Krzysztof Kozłowski z Sopotu. Prace budowlane w Teatrze Wybrzeże trwają od końca 2014 roku. W latach 2014-2016 wykonano prace przygotowawcze tj. wykonanie wyburzeń, badań archeologicznych, zabezpieczenie wykopu a także budowę podziemnego budynku technicznego na dziedzińcu Teatru. W grudniu 2016 roku wykonawca przystąpił do wykonywania stanu surowego budynku sceny Stara Apteka (firma Poleko Sp. z o. o. z Gdańska). Planowany termin zakończenia inwestycji i uruchomienia sceny Stara Apteka to koniec czerwca 2018. W wyniku tej inwestycji w Gdańsku będziemy mieli aż cztery sceny. Scena Stara Apteka będzie mniej więcej takiej wielkości jak Scena Malarnia czy Scena Kameralna w Sopocie, tak by można było wymiennie prezentować na nich spektakle. Powstanie też nowy, przeszklony łącznik między nową sceną a głównym budynkiem Teatru, z widokiem na Targ Węglowy. W kolejnych latach prace obejmą modernizację Sceny Malarnia i budynku głównego z Dużą Sceną - zmodernizowane zostanie foyer oraz widownia Dużej Sceny. Złożono wniosek o dofinansowanie tych prac ze środków unijnych – z programu Infrastruktura i Środowisko (termin realizacji inwestycji to 2019-2020). Ponadto, w porozumieniu z gminą Gdańsk, na 2018 rok planowane jest również wykonanie remontu nawierzchni i modernizacja oświetlenia na ulicy Teatralnej, w celu uczynienia z tej uliczki nowej przyjaznej przestrzeni miejskiej.

TEATR WYBRZEŻE 1946 – 2017. KRONIKA

„KRONIKA to – zgodnie z klasyczną wykładnią – „faktograficzny spis wydarzeń w układzie chronologicznym”, rok po roku, miesiąc po miesiącu, nierzadko dzień po dniu. Jest zapisem dni powszednich i świątecznych z życia naszego teatru. „Zapis tych wydarzeń może odbywać się na bieżąco, w miarę ich rozwoju lub później”. Owa podwójność relacji tutaj się nieustannie splata. Ta Kronika nie jest „utworem dziejopisarskim o charakterze literackim” w rozumieniu ścisłym, jest patchworkiem, dziełem – by użyć modnego sformułowania - zapośredniczonym, bazującym na dokumentach tworzonych w ciągu minionych 70 lat przez nieprzebrane grono Autorów. Należą się im serdeczne podziękowania. Nieocenionymi kronikarzami są oczywiście autorzy recenzujący podstawową działalność merytoryczną Teatru, nierzadko jednak wychodzący poza ramy obiektywnych sprawozdawców. To także zapis ich sporów, potyczek, wojen nawet o… no właśnie, czy zawsze o Teatr? Specjalnie dla niniejszego tomu kilkanaścioro znamienitych artystów zechciało podzielić się swoimi wspomnieniami o nie mniej szacownych kolegach. I im również dziękujemy. I wreszcie ta Kronika to – jakżeby inaczej – dziesiątki zdjęć, dokumentujących wybrane premiery i Teatru życie codzienne. I ku fotografom kolejny ukłon, szczególnie niski przed Tadeuszem Linkiem i Edmundem Zdanowskim. Wróćmy do definicji: „Kronika nie zawiera analizy tych wydarzeń, może jednak zawierać podsumowania oraz komentarz autora.” I u nas właśnie trójka zaproszonych autorów nie tyle komentuje ile wprowadza, kreśląc stosowne tło i kontekst, w kolejne etapy naszych dziejów. A ostatni wyznacznik – „Kroniki zaliczane są do utworów epickich, często łączą ze sobą cechy powieści, legendy oraz baśni.” – niech pozostanie bez komentarza.”

Prezentację dwutomowego wydawnictwa TEATR WYBRZEŻE 1946-2017. KRONIKA poprowadzi krytyk teatralny Jacek Wakar, który jest również autorem jednego ze szkiców historycznych, tam pomieszczonych. Autorami pozostałych są Joanna Godlewska – recenzentka i eseistka teatralna, autorka Najnowszej historii teatru polskiego 1945 – 1995 - i Marek Piekut – historyk teatru, wykładowca, wydawca i redaktor naukowy licznych teatraliów, szef wydawnictwa Krąg. Redaktorem wydawnictwa jubileuszowego Teatru Wybrzeże jest Cezary Niedziółka, natomiast oprawę graficzną książek przygotował wybitny grafik prof. Maciej Buszewicz.

Wszystkie trzy tomy (dwa tomy KRONIKI i tom PREMIERY) do kupienia – po promocyjnych cenach - w kasach teatru.

URODZINY CZYLI CEREMONIE ŻAŁOBNE W CZAS RADOSNEGO ŚWIĘTA

wtorek, 10 października, godzina 19.00, Duża Scena
URODZINY CZYLI CEREMONIE ŻAŁOBNE W CZAS RADOSNEGO ŚWIĘTA
bilety w cenie: 30 zł normalny, 25 zł ulgowy

Czy teatr może stać się bohaterem sztuki, którą właśnie wystawia? Czy może samemu sobie podsunąć zwierciadło i spróbować opowiedzieć o sobie tak, by widzowie zobaczyli w nim kawałek nie tylko teatralnej historii? Bo jeśli, tak jak chciał Szekspir, teatr podsuwa zwierciadło naturze, to być może to, co kryje się za samym zwierciadłem, jest równie interesujące i równie głęboko dotykające ludzkiej natury? URODZINY… to z jednej strony historia Teatru Wybrzeże, ale także ujęcie teatru w jego złożoności, jako instytucji i jako społecznego zjawiska. Głównymi bohaterami sztuki są największe gwiazdy Wybrzeża, od Cybulskiego i Jędrusik zaczynając, dyrektorzy tego teatru, przypadkowi skandaliści, ale przede wszystkim głównym bohaterem pozostaje sam jubilat… czyli Teatr Wybrzeże.

„Adam Orzechowski inscenizując je, celowo usuwa się na drugi plan. Daje mówić aktorom, uruchamia sceniczne sytuacje. Znakomite to przedstawienie paradoksalnie nosi jednak mocny reżyserski stempel. Tyle że nie jest to oczywiste, bo Orzechowski wzorem swego wielkiego poprzednika, Zygmunta Hübnera, w Gdańsku reżyseruje nie tylko poszczególne spektakle. On reżyseruje cały Teatr Wybrzeże. W czasach, gdy dobrzy dyrektorzy poszukiwani są ze świecą i najczęściej bezskutecznie, ma to dużo większe znaczenie niż chwilowe eksplozje osobistych sukcesów.”

Jacek Wakar, miesięcznik Teatr

Radosław Paczocha
URODZINY CZYLI CEREMONIE ŻAŁOBNE W CZAS RADOSNEGO ŚWIĘTA
Reżyseria: Adam Orzechowski
Scenografia i reżyseria świateł: Magdalena Gajewska
Muzyka: Marcin Mirowski
Asystent reżysera: Michał Jaros, Wioleta Ochocka
Inspicjent: Jerzy Kosiła

W spektaklu występują: Dorota Androsz, Agata Bykowska, Katarzyna Dałek, Marta Herman, Katarzyna Z. Michalska, Maria Mielnikow-Krawczyk, Marzena Nieczuja Urbańska, Piotr Biedroń, Piotr Chys, Jerzy Gorzko, Michał Jaros, Mirosław Krawczyk, Piotr Łukawski, Krzysztof Matuszewski. Marcin Miodek, Jakub Mróz, Robert Ninkiewicz, Jakub Nosiadek, Zbigniew Olszewski, Grzegorz Otrębski, Cezary Rybiński, Marek Tynda, Piotr Witkowski.

Premiera: 7 kwietnia 2017 roku na Dużej Scenie
Czas: 3 godziny 15 minut (jedna przerwa)
Spektakl zalecany dla widzów od 15 roku życia.

DOTYCHCZASOWE WYDARZENIA SEZONU JUBILEUSZOWEGO

20 listopada 2016 roku minęło 70 lat od inauguracji działalności Teatru Wybrzeże prapremierą sztuki Tadeusza Gajcego HOMER I ORCHIDEA w reżyserii Iwo Galla. 7 stycznia 2017 roku upłynęło 50 lat od premiery ZMIERZCHU DEMONÓW Romana Brandstaettera w reżyserii Jerzego Golińskiego, która otworzyła nowe dzieje Teatru Wybrzeże – w nowo wybudowanym gmachu na Targu Węglowym. W jubileuszowym sezonie artystycznym pragnęliśmy przede wszystkim uczcić te szczególne rocznice i przypomnieć historię naszego Teatru. W ramach obchodów jubileuszowych wystawiliśmy premierę WIŚNIOWEGO SADU Antona Czechowa w reżyserii Anny Augustynowicz oraz premierę spektaklu URODZINY CZYLI CEREMONIE ŻAŁOBNE W CZAS RADOSNEGO ŚWIĘTA Radosława Paczochy w reżyserii Adama Orzechowskiego. Z okazji jubileuszu zorganizowaliśmy konferencję naukową KREACJE. OSTATNIE DWUDZIESTOLECIE TEATRU WYBRZEŻE (1996-2016), a także uroczystą galę, podczas której zostały wręczone nagrody i wyróżnienia. W minionym sezonie opublikowaliśmy jubileuszowy tom TEATR WYBRZEŻE 1946-2016 zawierający kompletny spis 734 premier z nazwiskami realizatorów, obsadami, niezbędnymi informacjami topograficznymi i stosownymi indeksami. W sezonie 2016/2017 została także odsłonięta ufundowana przez Marszałka Województwa Pomorskiego okolicznościowa tablica upamiętniająca pracowników naszego Teatru. W minionym sezonie przygotowaliśmy również wystawę TEATR WYBRZEŻE 1946-2016.TWÓRCY (we foyer Dużej Sceny) oraz plenerową wystawę poświęconą naszym wybitnym i wspaniałym twórcom i często skomplikowanej historii naszego Teatru.

A przed nami nowy, nieprzewidywalny sezon 2017/2018. Przed nami ciekawe i zróżnicowane propozycje repertuarowe.

Na początek, już w listopadzie na Scenie Kameralnej premiera spektaklu DO KOMINA MURZYNA! MURZYNA! wg scenariusza i w reżyserii Zbigniewa Brzozy. Lata 30-te. Do władzy w Niemczech dochodzi NSDAP-e. Jeszcze działa parlament, samorządy lokalne, nie zanosi się na likwidację partii opozycyjnych, wychodzi niezależna prasa. Swing jak w Nowym Jorku, Paryżu i Londynie jest najpopularniejszym tańcem. Nocne życie wielkich niemieckich miast kwitnie – jeszcze nie znikł duch lat 20-tych. Zafascynowany przemówieniami Hitlera ośmioletni syn księcia liberyjskiego plemienia Vai i hamburskiej pielęgniarki, gorąco pragnie przyłączyć się do ruchu przemian. Pochodzenia żydowskiego filolog, profesor Victor Klemperer nie traci nadziei, że władze hołoty szybko się skończą... W obsadzie m.in. Dorota Androsz, Magdalena Boć, Katarzyna Dałek, Piotr Biedroń, Piotr Chys, Grzegorz Gzyl, Michał Kowalski, Robert Ninkiewicz, Piotr Witkowski i debiutant – Adam Turczyk.

A w nowym roku nowe spektakle m.in. Eweliny Marciniak, Adama Orzechowskiego, Grzegorza Wiśniewskiego i wracające na scenę po sześćdziesięciu latach sztandarowe dzieło odwilżowego października ŚWIĘTO WINKELRIEDA Jerzego Andrzejewskiego i Jerzego Zagórskiego w reżyserii Marcina Libera. A być może również reżyserski debiut teatralny pewnego obsypanego ostatnio nagrodami reżysera filmowego! Rozmowy z nim i kilkoma innymi głośnymi teatralnymi twórcami trwają.

Zapraszamy do Teatru Wybrzeże!
Spotkajmy się w teatrze!!!