FARAON w Teatrze Wybrzeże

W Teatrze Wybrzeże trwają próby do FARAONA Bolesława Prusa. Spektakl reżyseruje Adam Nalepa, za dramaturgię odpowiedzialny jest Jakub Roszkowski. Planowana premiera: 21 sierpnia 2015 roku na Dużej Scenie.

FARAON Bolesława Prusa to świetnie skonstruowany i napisany thriller polityczny. W cieniu Sfinksa i piramid odgrywa się opowieść o bezwzględnej walce o władzę, w której orężem stają się pieniądze, lud pracujący, kobiety i - przede wszystkim - religia. To wyjątkowe na skalę światową (choć często przez swoją historyczną stylizację niedoceniane) dzieło, w którym tak silnie zarysowany jest konflikt na linii władzy świeckiej i kościelnej. Wielość narodów, kultur, religii, rytuałów, sposobów zachowania i postrzegania świata zostaje zmieszanych w tyglu, jakim jest dla Prusa starożytny Egipt, i tworzy mieszankę niezwykle złożoną i iście wybuchową. Tak w czasach Ramzesów, jak i dzisiaj.

Adam Nalepa o spektaklu: „FARAON to świetnie napisana powieść, którą się czyta jednym tchem, jak jakiś kryminał - wyraziste postaci, mistrzowsko napisane dialogi, artyzm języka i niesamowity klimat. No i finałowy zwrot akcji, który najpierw paraliżuje, a potem zrzuca bezradnego czytelnika w przepaść! Kiedyś, krótko po zrealizowaniu BLASZANEGO BĘBENKA, kiedy - po moim powrocie do Polski - zacząłem nadganiać moje braki dotyczące polskiej literatury, FARAON urzekł mnie przede wszystkim swoją uniwersalnością: historią rozgrywająca się w Egipcie 3000 lat temu, na pozór odklejoną od polskich realiów, nie zawsze łatwych do zrozumienia dla kogoś, kto przez dwadzieścia kilka lat wychowywał się w innej kulturze. Dzisiaj, po ośmiu latach życia w Polsce, bycia nie tylko obserwatorem, ale także aktywną częścią tego społeczeństwa, jestem krok dalej. Jestem przerażony faktem, jak bardzo z dnia na dzień uaktualnia się wizja Prusa. Jak bardzo możemy rozpoznać się w niej my - w państwie, zdezorientowanym politycznie, w którym czy to religia, czy ekstremalne ugrupowania znajdują coraz większe poparcie, bo przynajmniej wskazują jakiś kierunek i zapełniają lukę, spowodowaną brakiem stabilizacji. No a poza tym w kraju hejterów, który nie ma już oczywistych naturalnych wrogów i kreuje sobie ich na własną potrzebę wewnątrz społeczeństwa, jest to także bardzo smutna opowieść o zabijaniu w zalążku idealizmu. Także mojego."

FARAON bierze udział w II etapie Konkursu „Klasyka Żywa", organizowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Produkcja spektaklu została dofinansowana w ramach Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa" realizowanego z okazji obchodów 250-lecia teatru publicznego w Polsce.

Bolesław Prus
FARAON
Adaptacja: Adam Nalepa, Jakub Roszkowski
Reżyseria: Adam Nalepa
Dramaturg: Jakub Roszkowski
Scenografia: Maciej Chojnacki
Muzyka: Marcin Mirowski
Ruch sceniczny: Wioleta Fiuk, Patryk Gacki
Przygotowanie wokalne: Anna Domżalska
Asystent reżysera: Piotr Chys, Mariusz Babicki
Inspicjent - sufler: Katarzyna Wołodźko, Jerzy Gutarowski

W spektaklu występują: Jakub Mróz (Ramzes), Cezary Rybiński (Faraon), Anna Kociarz (Nikotris), Robert Ninkiewicz (Herhor), Krzysztof Matuszewski (Mefres), Piotr Chys (Tutmosis), Agata Bykowska (Sara), Katarzyna Kaźmierczak (Kama), Michał Kowalski (Pentuer), Jacek Labijak (Dagon), Sylwia Góra-Weber (Hiramme), Florian Staniewski (Sargon) oraz Piotr Kosewski (Sem, gościnnie) i Chór - Aleksandra Derda, Nadia Piętera, Patrycja Pośpiech, Anna Maria Wicka, Mateusz Dzierżawski, Maciej Glaza, Mateusz Kaczanowski, Dawid Olszowy, Eryk Pawlikowski, Dawid Pelowski, Błażej Stencel.

Premiera: 21 sierpnia 2015 roku na Dużej Scenie
Kolejne spektakle: 22, 23, 25 i 26 sierpnia oraz 22, 23, 24, 25 i 27 października na Dużej Scenie

Adam Nalepa - reżyser, tłumacz, dramaturg. Wychowany w Niemczech, gdzie debiutował jako reżyser własną adaptacją KOMEDIANTA Thomasa Bernharda w Düsseldorfer Schauspielhaus. W 2007 roku otrzymał propozycję inscenizacji światowej prapremiery BLASZANEGO BĘBENKA z okazji obchodów 80-tych urodzin Güntera Grassa w Teatrze Wybrzeże, z którym współpracuje od tego czasu. W Gdańsku wyreżyserował m.in. KAMIEŃ Mariusa von Mayenburga, NIE-BOSKĄ KOMEDIĘ Krasińskiego, CZAROWNICE Z SALEM Arthura Millera, MARIĘ STUART Friedriecha Schillera. Poza tym wystawił w warszawskim Laboratorium Dramatu prapremierę SEX MACHINE Tomasza Mana, w krakowskim Starym Teatrze CHŁOPCÓW Stanisława Grochowiaka, w Kaliszu KUPCA WENECKIEGO według Williama Shakespeare'a, a w Sopocie dla Fundacji Teatru BOTO, którego jest dyrektorem artystycznym, m. in. prapremierę sztuki Jakuba Roszkowskiego ZIELONY MĘŻCZYZNA, NORD-OST Torstena Buchseteinera oraz CAŁO-CZERWONE Małgorzaty Szczerbowskiej. W 2015 wyreżyserował w Teatrze Muzycznym im. Danuty Baduszkowej w Gdyni spektakl MAŁY KSIĄŻĘ. KOŃCÓWKA na podstawie Antoine de Saint-Exupery. Jest wielokrotnym laureatem nagród teatralnych, m.in. Marszałka Województwa Pomorskiego (2008, 2012, 2014), Miasta Gdańsk (2008, 2012, 2014), Miasta Sopotu (Sopocka Muza 2014), Splendor Gedanensis (2014) oraz Sztormu Roku Gazety Wyborczej (2014).

Jakub Roszkowski (ur. 1984) - dramaturg, reżyser, autor adaptacji, tłumaczeń i opracowań scenicznych tekstów. Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie na Wydziale Reżyserii Dramatu. Najczęściej pracuje w tandemie reżyser-dramaturg z Adamem Nalepą i Grzegorzem Wiśniewskim. Od 2007 do lutego 2015 roku był dramaturgiem w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku, gdzie współtworzył takie spektakle jak między innymi: BLASZANY BĘBENEK wg Guntera Grassa, SŁODKI PTAK MŁODOŚCI Tennessee Williamsa, ZWODNICA Middletona i Rowleya, ZMIERZCH BOGÓW Viscontiego, Medioli i Badalucco, KAMIEŃ Mariusa von Mayenburga, NIE-BOSKA KOMEDIA Krasińskiego, CZAROWNICE Z SALEM Arthura Millera, czy MARIA STUART Friedricha Schillera. Poza Gdańskiem pracował w takich teatrach jak Teatr Narodowy w Warszawie, Narodowy Stary Teatr w Krakowie, Teatr im. Jaracza w Łodzi, Teatr Studio w Warszawie, czy Teatr Muzyczny w Gdyni. Jako reżyser zrobił spektakle: STALKER na podstawie książki PIKNIK NA SKRAJU DROGI BRACI Arkadija i Borysa Strugackich, WIELKA IMPROWIZACJA Gizy, Roszkowskiego i Tremiszewskiego (oba w Teatrze Wybrzeże) oraz swój tekst LEPSZY ŚWIAT w Lubuskim Teatrze w Zielonej Górze. Oprócz powyższych, wystawione zostały jeszcze trzy jego dramaty: MORZE OTWARTE w Teatrze Współczesnym w Szczecinie (reż. Marek Pasieczny), ZIELONY MĘŻCZYZNA w Fundacji Teatr BOTO w Sopocie (reż. Adam Nalepa) i W POPIELNICZCE DIAMENT w Teatrze Śląskim w Katowicach (reż. Waldemar Patlewicz).

O KONKURSIE KLASYKA ŻYWA

Konkurs na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa" organizowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego jest jednym z najważniejszych wydarzeń realizowanych dla uczczenia przypadającego w 2015 roku jubileuszu 250-lecia teatru publicznego w Polsce. Celem Konkursu jest wzmocnienie obecności polskich tekstów klasycznych w repertuarach współczesnych teatrów, nagradzanie najciekawszych interpretacji dawnej literatury, a także wspieranie po­szukiwań zapomnianych dzieł przeszłości, zasługujących na istotne miejsce w zbiorowej pamięci. W Konkursie biorą udział zarówno projekty przedstawień, jak i gotowe realizacje polskich tekstów powstałych przed końcem roku 1969, tj. rokiem śmierci Witolda Gombrowicza. Najciekawsze projekty wybrane w pierwszym etapie Konkursu otrzymały dofinansowanie na realizację ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wyboru dokonała Komisja Artystyczna składająca się z wybitnych znawców teatru i dramatu. W etapie drugim Jury ocenia gotowe przedstawienia, zarówno te powstałe na podstawie projektów rekomendowanych przez Komisję Artystyczną, jak i inne, mające premierę między 26 września 2013 roku a 31 sierpnia 2015 roku. Więcej informacji na stronie: www.klasykazywa.pl