Dzisiaj o godzinie 18.00 zapraszamy Państwa na czwartą Receptę w Starej Aptece. W jej ramach zaprezentujemy nagranie spektaklu KINGS OF WARS Ivo van Hovego z polskimi napisami w tłumaczeniu Dagmary Chojnackiej i opracowaniu Karoliny Ogrodowskiej. Wstęp wolny.
Punktem wyjścia dla reżysera były trzy kroniki historyczne Williama Szekspira: HENRYK V, HENRYK VI i RYSZARD III. Reżyser zestawił ze sobą te teksty i przepisał je tak, aby zaprezentować widzom aktualną opowieść o zdegenerowanym świecie współczesnej polityki. Poprzez przywołanie trzech odmiennych postaw przywódców, przyjmujących różne strategie w obliczu wojny, twórcy udało się sięgnąć do esencji oryginału. Van Hove nie chciał, jak często wystawia się kroniki królewskie, stworzyć monumentalnego spektaklu, poszukiwał za to sposobu na zbudowanie kameralnego dramatu skupionego w przestrzeni centrum dowodzenia. Tą rzeczywistością rządzi ludzkie pragnienie władzy, dla której nikt nie cofnie się przed choćby najgorszą manipulacją. Jest to teatr bezlitosnych władców, bezustannie nakręcających spiralę przemocy i wojny, które oglądamy jak telewizyjne wiadomości – nie tyle z własnej woli bierni, ile pozbawieni możliwości działania. U van Hovego widzimy to, co z reguły jest niewidoczne dla ubezwłasnowolnionego ludu: mroczne kulisy władzy.
Ivo van Hove (1958) – belgijski reżyser teatralny, filmowy i operowy. Od 2001 roku jest dyrektorem Toneelgroep Amsterdam, jednego z czołowych teatrów w Europie. Swoją karierę rozpoczął w 1981 roku realizacją dwóch spektakli opartych na dramatach własnego autorstwa (BAKTERIE oraz PLOTKI). Od tamtej pory reżyserował w wielu krajach europejskich oraz na świecie - zarówno w teatrze dramatycznym, jak i operowym oraz musicalowym (zrealizował m.in. musical LAZARUS, przy którym współpracował z Davidem Bowiem). Ivo van Hove ma na koncie także produkcje telewizyjne, które powstawały na zamówienie holenderskiej telewizji. Jego przedstawienia pokazywano na największych, europejskich festiwalach teatralnych, m.in. w Awinionie czy Edynburgu oraz w Wenecji. Polskim widzom jest znany z prezentacji GŁOSU CZŁOWIECZEGO na festiwalu Kontakt w Toruniu a także TRAGEDII RZYMSKICH, ROSJAN!, SZEPTÓW I KRZYKÓW oraz PERSONY/PO PRÓBIE, pokazywanych w ramach festiwalu Dialog-Wrocław. Jego realizacja opery ŁASKAWOŚĆ TYTUSA była koprodukowana przez Teatr Wielki-Operę Narodową w Warszawie.
Jakie miejsce w teatrze jest najważniejsze? Ile jest reflektorów nad sceną? Jak wygląda sztuczna krew? Zapraszamy do zwiedzanie Sceny Kameralnej Teatru Wybrzeże podczas Nocy Muzeów! Trasa zwiedzania uwzględnia m.in. widownię, scenę, charakteryzatornię i garderoby.
Szanowni Państwo, w związku z obchodami 20-lecia obecności Polski w Unii Europejskiej w dniu 1 maja na terenie całego Targu Węglowego zostanie wprowadzona reorganizacja ruchu uniemozliwiająca wjazd pojazdów. Prosimy o zrozumienie oraz zachęcamy do skorzystania z alternatywnych parkingów. Do zobaczenia w Teatrze Wybrzeże!
W sobotę, 12 maja odbędzie się szóste z cyklu spotkań łączących teatr z psychoanalizą – SPEKTAKL NA KOZETCE. Rozmowa wokół spektaklu PUNKT ZERO odbędzie się na Dużej Scenie w Gdańsku. Po zakończeniu przedstawienia (około godz. 17:45) rozpocznie się dyskusja. W spotkaniu weźmie udział Maciej Musiał, a poprowadzi je Marzena Grubba-Kowalska.